Top menu





You are at: Home / BC Blog / 27 d'octubre, Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual


Right menu

Archive

Mo Tu We Th Fr Sa Su
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Tags



27 d'octubre, Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual

El 27 d’octubre és el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual decretat per la Unesco. Amb aquest motiu la Biblioteca de Catalunya es vol sumar als esdeveniments que s'organitzen arreu del món. La nostra acció pretén reivindicar la importància i alertar del perill en què es troba el nostre patrimoni audiovisual. Podeu accedir al llistat d'esdeveniments al web de la IASA (International Association of Sound and Audiovisual Archives).

Enguany es compleixen 110 anys de la data probable d'enregistrament, en cilindres de cera, de tres improvisacions d'Isaac Albéniz Pascual, conservades dins la col·lecció de cilindres de cera Regordosa-Turull de la Biblioteca de Catalunya. Són les úniques gravacions conegudes del gran pianista i compositor català. Ruperto Regordosa va aconseguir reunir una col·lecció de més de 300 cilindres, molts dels quals va enregistrar ell mateix. A mitjan dels anys 1960, el violinista Xavier Turull i Creixell va adquirir-los i donà publicitat a l'existència de cilindres enregistrats pels pianistes catalans Isaac Albéniz, Joaquim Malats i Frank Marshall. El 1976 l' International Piano Archives, aleshores amb seu a Nova York, fou la primera institució en digitalitzar aquests cilindres i editar-los en un LP amb el títol The Catalan Piano Tradition. Gregor Benko i William Santaella, els promotors de l'edició, van situar la data de l'esdeveniment entre 1903 i 1907 basant-se tant en el tipus de suport físic sobre el que es van fer com en la circumstància documentada del pas d'Albéniz per la localitat de Tiana, on Ruperto Regordosa suposadament els va enregistrar. Posteriorment, el 1991, en van fer una reedició en CD afegint-hi un dels tres cilindres restaurat que no havien pogut incloure en LP perquè estava trencat.

Isaac Albéniz va tenir una vida típica d'infant prodigi: va recórrer mig món tocant el piano, i l'altre mig se'l va imaginar, com la trobada amb Franz Liszt que ell explica a Impresiones y diarios de viaje. Era un nen molt entremaliat i va ser un adult conversador, divertit i profundament involucrat en el procés de creació musical. L'atzarosa vida d'Albéniz el va portar a viure a Barcelona, Madrid, Paris, Londres, Niça, i a passar llargues temporades fora de casa recorrent altres països d'Europa i d'Amèrica (Bèlgica, Hongria, Puerto Rico i Cuba). També estiuejava a Tiana, una població propera a Barcelona on la família de la seva muller, Rosina Jordana, hi tenia casa. Sabem que el 1903, concretament el 25 d'agost, es troba en aquesta població del Maresme després d'un any de viatjar entre Niça, Paris, Madrid i Barcelona1.

No tenim constància documental de la data que Ruperto Regordosa, un empresari amb residència a Tiana, va convèncer Albéniz per enregistrar en els cilindres les tres improvisacions. Però sí sabem que els veïns d'aquesta població coneixien l'afició d'Albéniz per jugar al tresillo al Casino, així com el seu gust per improvisar al piano en els balls de festa major del mes de setembre. És probable, doncs, que Regordosa aprofités una d'aquestes sessions espontànies per enregistrar els cilindres entre el 1903 i el 1907. Però tampoc no podem descartar que Regordosa aprofités un altre moment propici. Isaac Albéniz i el seu amic i pianista Joaquim Malats van oferir un o dos concerts a la Sala Giralt de Tiana el 1906, el primer el dia 16 i el segon el 19 de setembre2. A la col·lecció de Regordosa, a més dels tres cilindres d'Albéniz, també n'hi ha cinc amb interpretacions de Joaquim Malats. La coincidència dels dos artistes i del propietari del fonògraf a Tiana, fa pensar en aquesta data d'enregistrament dels cilindres com la més probable, tot i que aquesta sigui una dada pendent de confirmar.

Malgrat que les improvisacions neixen sense la pretensió de ser plasmades en una partitura (d'aquí el seu nom), les tres que Albéniz suposem que enregistra a Tiana consten al catàleg de Romero (2002), ja que han creat prou interès com perquè s'hagin transcrit i editat en partitura i en suport sonor.

Us convidem a saber més d'aquesta col·lecció a partir del proper 14 de novembre, quan s'inaugurarà a la seu de la Biblioteca l'exposició Uns incunables del sonor: la col·lecció Regordosa-Turull de cilindres de cera.

 

Margarida Ullate i Estanyol
Unitat de Sonors i Audiovisuals

 

Informació addicional 

Partitures:

Rivera Editores, 2000

DL-78-4-C 112/2. Boileau, 2006

2010-4-C 80/19. Henle Verlag, 2010

 

Enregistraments sonors:

LP 1355. IPA, 1976

CD 167. VAI, 1991.

2005-CD 219 La Mà de Guido, 2004

CD 10898 Zenph, 2011

 

____________________________-

1Justo Romero, Albéniz : discografía recomendada; obra completa recomendada. Madrid: Península, 2002, p. 482.

2 La Vanguardia, 14 de septiembre de 1906, p. 4

Comments

Podrem escoltar les improvisacions...

... i tant!

Molt interessant!

Gràcies per aquest apunt, el trobo molt interessant. Podrem escoltar les improvisacions a l'exposició?