Top menu





You are at: Home / BC Blog / 2017 Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual “Descobrir, Recordar, Compartir”. 2017 World Day for Audiovisual Heritage “Discover, Remember and Share”


Right menu

Archive

Mo Tu We Th Fr Sa Su
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Tags



2017 Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual “Descobrir, Recordar, Compartir”. 2017 World Day for Audiovisual Heritage “Discover, Remember and Share”

DE COMMEMORACIONS I ANIVERSARIS

Com cada any, amb motiu de la celebració del Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual, la Biblioteca de Catalunya s’adhereix als actes que promou la Unesco amb la publicació d’un bloc que pugui il·lustrar el lema proposat.

Per tal de “Descobrir, recordar i compartir” part del nostre patrimoni audiovisual, hem seleccionat el document de vídeo Granados, el color de la música, una producció d'Òrbita i  Televisió de Catalunya, dirigit per Marc Prats, enregistrat el 2001. La tria no és fortuïta i s’inscriu en les acaballes de la commemoració de l’”Any Granados”. Partint d’aquest document, es pot estirar un fil que ens portarà a descobrir, recordar i compartir imatges, sons o filmacions antigues i actuals, procedents de diverses fonts. Malgrat que el documental és tancat, ens dóna pistes per poder crear una xarxa documental semàntica a mida dels  interessos de qui el visiona. Com? Buscant noves fonts, estirant nous fils. A la Biblioteca de Catalunya, per exemple, hi ha fons estretament vinculats amb Granados, com el de la seva deixebla Conxita Badia. Aquests fons atresoren correspondència, programes, fotografies, esbossos d’escrits musicals o petits objectes quotidians que poden redimensionar la figura de Granados més enllà de la seva biografia o d’aquest documental.

El vídeo triat es va gestar com a culminació de les celebracions del centenari de l’Acadèmia Granados-Marshall (1901), una escola de formació pianística de Barcelona encara activa. Als noms il·lustres de Granados i Marshall se’ls ha d’afegir els d’Alicia de Larrocha, Carlota Garriga i, actualment, Marta Zabaleta com a directores de l’Acadèmia. Com qualsevol altre document, el podem gaudir com a simples receptors de tota la informació que s’hi recull, centrat en la repercussió i la petjada de la seva obra i el seu vessant pedagògic, cada vegada més present arreu del món.

Granados, el color de la música. Una producció d'Òrbita, Televisió de Catalunya ; direcció, Marc Prats. Vilassar de Dalt : Òrbita, DL 2002. TOP: 2003-V 126

Granados, el color de la música. Una producció d'Òrbita, Televisió de Catalunya ; direcció, Marc Prats. Vilassar de Dalt : Òrbita, DL 2002. TOP: 2003-V 126

Des del punt de vista patrimonial, però, també podem experimentar les accions proposades per la Unesco:

“Descobrir” 

- La reutilització d’imatges històriques fixes o en moviment, així com també d’enregistraments antics.
- La visualització d’alguns processos d’enregistrament discogràfic (Quinteto, Romanza y Danzas de Granados).  
- El procés de planificació, edició, premsat i distribució d’una obra editorial ambiciosa, com és la revisió impresa de l’obra pianística de Granados, feta per Douglas Riva sota la supervisió d’Alicia de Larrocha i editada per Boileau. 

“Recordar”

- La participació de testimonis orals, alguns dels quals ja no són entre nosaltres (com l’historiador Josep M. Ainaud de Lasarte, la seva dona Carme Agustí i Badia, filla de la soprano i deixebla de Granados Conxita Badia, o Antoni Carreras i Granados).
- L’entorn familiar, professional i dels esdeveniments històrics que marcaren la vida d’Enric Granados i que sovint es desvinculen de la seva obra.
- Els intèrprets que, després d’ell mateix, van divulgar la seva obra tenint-la com a part central de llur repertori (Alicia de Larrocha al piano, Conxita Badia tant amb la seva veu).

“Compartir”

- Com a biblioteca de caràcter patrimonial, la Biblioteca de Catalunya té l’obligació de mantenir disponible, actualment i en el futur, els documents que preserva. En el cas dels sonors i audiovisuals, l’obsolescència tant dels suports com dels aparells que els han de llegir ens obliga a transferir-los a nous formats.
- El fet que la televisió pública catalana actuï com a centre patrimonial sense tenir-ne pròpiament les atribucions legals, també facilita compartir les imatges a una més gran audiència.
- Aprofitar l’oportunitat d’un dia assenyalat per a divulgar el patrimoni local, també el fa universal. 

El documental el podeu consultar directament a la pàgina web de “TV3 a la carta”. Si el voleu complementar amb més informació, segurament la trobareu al llibre commemoratiu Acadèmia Granados-Marshall : 100 anys d’escola pianística a Barcelona, escrit per la periodista musical Mònica Pagès Santacana. 

Aprofitant l’avinentesa de la celebració de l’“Any Granados” al llarg de l’any 2016 i 2017, la Unitat de Sonors i Audiovisuals de la Biblioteca de Catalunya hi ha participat, primer, dins la Jornada que es va realitzar en les seves dependències el desembre del 2016. Enguany, complementem les activitats amb la publicació d’un article sobre el fons d’Alicia de Larrocha a la Biblioteca de Catalunya a la revista “Sonograma” el 29 d’octubre, i amb una mostra d’aquest mateix fons a l’Espai Zero, situat al vestíbul d’aquesta institució, que s’obrirà al públic el proper 13 de novembre.   

Les tres premisses del Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual d’enguany no serien realitzables sense la tasca de molts professionals del món dels arxius, les biblioteques, els museus i també de molts particulars. Fer arribar aquest patrimoni a les futures generacions és una responsabilitat col·lectiva. Contribuïm-hi!

Margarida Ullate i Estanyol
Unitat de Sonors i AV

Comments

Molt ben dit

Interessant, moltes gràcies!