Top menu






5.2.3 Neteja i restauració del suport

5.2.3.1 Els suports de gravació de solcs es poden veure afectats negativament per usos anteriors, o per la descomposició natural dels materials, accelerada en major o menor grau per les condicions ambientals d'emmagatzematge. Deixalles com ara la pols i altres materials en l'aire poden acumular-se dins els solcs, i el creixement de fongs es pot presentar quan les condicions climàtiques ho permeten. Això és particularment comú en cilindres instantanis. A més a més, els discs de pasta poden experimentar exsudació dels plastificants de la pròpia laca, que acostumen a tenir un aspecte blanc o gris, com de floridura, però es distingeixen per una consistència greixosa. La floridura, en canvi, es caracteritza per un creixement filiforme o plumiforme de color blanc o gris. Cadascuna d'aquestes condicions compromet la capacitat de l’agulla reproductora de seguir la forma del solc amb precisió, i per tant és necessària una neteja adequada del material.

5.2.3.2 El mètode de neteja més adequat dependrà del mitjà específic i de la seva condició. En molts casos, una solució humida genera els millors resultats, però l'elecció de la solució s'ha de fer amb cura, i en alguns casos pot ser millor evitar l'ús de líquids. No s’han d’emprar solucions de neteja que no especifiquin la seva composició química. L’arxiver és responsable de prendre totes les decisions sobre l'ús de dissolvents i altres productes de neteja, d'acord amb l'assessorament tècnic adequat de químics o conservadors qualificats en productes plàstics. És important afegir que els discs de laca o goma laca (“discs de pedra”), així com tot tipus de cilindres,  no s'han exposar mai a l'alcohol, que pot tenir un efecte corrosiu immediat. Els discs de goma laca sovint contenen additius absorbents que poden inflamar-se en contacte prolongat amb la humitat, per la qual cosa s'han d'assecar immediatament després de netejar amb qualsevol solució humida. Qualsevol procés de neteja en humit ha d'evitar el contacte amb les etiquetes de disc de paper.

5.2.3.3 L'oli de ricí s'ha utilitzat freqüentment com a plastificant en la producció de discs de laca de nitrat de cel·lulosa, i en desprendre’s de la superfície del disc normalment es descompon en àcids palmític i esteàric. La pèrdua de plastificant fa que la capa de laca s’encongeixi i més tard es trenqui i es desprengui de la base; aquest fenomen es coneix com a delaminació. Hi ha diverses solucions que s'han emprat amb èxit en l'eliminació dels àcids exsudats (vegeu, en particular, Paton et al, 1977; Casey i Gordon, 2007, pàg. 27). S'ha observat, però, que després de la neteja, els discs de laca poden continuar degradant-se a un ritme accelerat. Es recomana, per tant que, un cop netejats, es creïn còpies digitals del material contingut en discs de laca tan aviat com sigui possible. Un cop més cal subratllar que l'efecte de tot dissolvent ha de ser provat abans del seu ús. Alguns dels primers discs de laca, per exemple, tenen una superfície de gelatina en comptes de nitrat de cel·lulosa que és soluble a l’aigua i que patiria un dany irreversible immediat si es tractés amb una solució líquida.

5.2.3.4 En altres suports no és apropiada la neteja humida, per exemple els discs de goma laca i vernís fabricats amb capes de paper o cartó sota la superfície exterior. Així mateix, els discs de laca que mostrin esquerdes o descamació de la superfície han de ser tractats amb molta cura, i els cilindres instantanis s'han de netejar amb un raspall suau i sec, aplicat al llarg de la ruta del solc. Tanmateix, quan es cregui que hi ha espores de floridura presents cal tenir molta cura a minimitzar la contaminació d’altres elements propers. Cal procedir amb compte en netejar floridura o espores, ja que poden causar problemes greus de salut. Es recomana encaridament que els operadors obtinguin assessorament professional abans de començar a treballar amb materials infectats.

5.2.3.5 En els casos en què la neteja humida es consideri convenient, s'ha de dur a terme amb la solució i el suport a temperatura ambient per a evitar qualsevol dany al suport a causa d’un xoc tèrmic.

5.2.3.6 Sovint, el mètode més eficaç i eficient de neteja amb aigua és utilitzar una màquina netejadiscs que empra el buit per a eliminar el líquid residual dins el solc, com les fabricades per les marques Keith Monks, Loricraft o Nitty Gritty.

5.2.3.7 Els materials especialment bruts o amb taques difícils d’eliminar, com dipòsits de paper assecats, es poden netejar de manera més apropiada amb un bany ultrasònic, dins el qual es submergeix el suport de forma total o parcial. El procés funciona per la vibració d'una solució al voltant del suport d'enregistrament, fet que permet desincrustar-ne els dipòsits de brutícia.

5.2.3.8 En els casos en què no és possible o adequat emprar aquests equips de neteja, es poden rentar a mà mitjançant un raspall adequat de cerres curtes. Es pot utilitzar aigua neta de l'aixeta en el procés de rentat, però sempre ha de ser seguit per una esbandida a fons amb aigua desmineralitzada per a eliminar qualsevol possible contaminació.

5.2.3.9 A més de la neteja, és possible que es requereixin altres tipus de restauracions. Els discs de goma laca (de pissarra o de pedra) i els cilindres de tot tipus són fràgils i susceptibles de trencar-se en cas de mal ús, i la goma laca es fon i es deforma a temperatures altes. L’exsudació dels plastificants dels discs de laca instantanis fa que la capa de laca es contragui sobre la base estable de metall o vidre, creï tensions entre les capes i doni lloc a esquerdes i descamació de la superfície de laca. La millor forma de reconstruir discs i cilindres trencats és sense fer ús de coles o adhesius, ja que, inevitablement, formen una barrera entre les peces a unir que, per petita que sigui, esdevindrà audible. Aquests processos són generalment irreversibles i no admeten, per tant, segones oportunitats. Els processos de fabricació emprats en la duplicació de discs de goma laca i cilindres comporten sovint un cert grau de tensió interna en el material. Si es trenquen, la divergència de les tensions en les peces constituents pot causar que es torcin una mica. Per minimitzar aquest efecte, es recomana que els suports trencats es reconstrueixin i es transfereixin el més aviat possible després del trencament. Les parts individuals dels materials trencats s'han d'emmagatzemar sense tocar-se entre elles. Si es guarden en la forma reconstruïda però sense fixar, les vores de les peces poden fregar entre si, i causar encara més danys.

5.2.3.10 Els discs de goma laca (discs de pissarra o de pedra) generalment es poden reconstruir òptimament en una plataforma giratòria, sobre una superfície plana més gran que el disc mateix (sovint és ideal un segon disc sense valor). Les peces es col·loquen sobre aquesta superfície en la posició correcta al voltant de l'eix central, i mantingudes al seu lloc amb massilla adhesiva reutilitzable, com “Blu-Tack”, “O-Tack” o similars, al voltant del disc. Si el disc és més prim per les vores que al centre, la massilla es pot utilitzar per elevar les vores a l'altura correcta. Cal prendre nota de la direcció en què l'agulla es desplaçarà al llarg del solc: si les peces no es poden alinear perfectament en vertical, és millor tant per a l’agulla com per a la transferència resultant que aquesta caigui sobre una superfície més baixa, en lloc de ser empesa bruscament cap a una de més alta.

5.2.3.11 Els cilindres que han patit una ruptura neta normalment es poden reconstruir al voltant del mandrí fent servir cinta empalmadora de 6 mm a manera d’embenat. Els trencaments més complexos requereixen ajut especialitzat.

5.2.3.12 Si la superfície d’un disc de laca se separa de la base, els flocs poden fixar-se temporalment amb quantitats diminutes de vaselina entre la base i la capa de laca. Això pot permetre la reproducció del disc. És probable que els efectes a llarg termini d'aquest procediment siguin perjudicials, i s'ha d'utilitzar només per a intentar reproduir discs que es consideri que no es poden reproduir actualment amb cap altre  mitjà possible.

5.2.3.13 Sempre que resulti possible reproduir un disc corbat o doblegat sense aplanar es considerarà l'opció preferida, ja que hi ha riscos associats a aplanar el disc, com es descriu a continuació. La capacitat de reproduir un disc deformat sovint millora amb una reducció de la velocitat de rotació (vegeu 5.2.5.4).

5.2.3.14 Els discs de goma laca es poden aplanar en un forn de laboratori (és a dir, no domèstic) proveït de ventilador. Cal col·locar el disc sobre un full de vidre temperat prèviament escalfat, i cal que tant el disc com el vidre es netegin, per a evitar la fusió de la brutícia a la superfície del disc. Hi ha el perill que en el procés de minimitzar la deformació vertical es generi deformació lateral. No s’ha d’escalfar el disc més del necessari: una temperatura d'uns 42 °C sovint és suficient (Copeland, 2008, apèndix 1).

5.2.3.15 Aplanar discs és un procés útil perquè pot fer que els discs no reproduïbles es puguin tocar. No obstant això, certes investigacions recents suggereixen que el procediment d’aplanar discs amb calor provoca un augment mesurable en les freqüències subsòniques i fins i tot en la gamma audible de baixes freqüències (Enke, 2007). Tot i que la recerca no és concloent, cal tenir-la en compte a l’hora de determinar si s'ha d’aplanar un disc en particular. L'anàlisi de l'efecte d’aplanament es va dur a terme sobre discs de vinil i encara no s’ha determinat si el mateix efecte es manifesta en la goma laca, encara que les temperatures més baixes associades amb els tractaments de la goma laca els fan molt menys arriscats. No obstant això, convé sospesar la possibilitat d'aquests danys amb la capacitat de reproduir el disc.

5.2.3.16 Encara que es recomana encaridament no intentar aplanar definitivament un disc instantani (qualsevol intent és probable que sigui inútil i que a més malmeti la superfície del disc), en alguns casos la distorsió es pot reduir temporalment fixant les vores del disc al tocadiscs amb una abraçadora o d’alguna altra manera. S’ha de tenir molta cura, sobretot amb discs de pasta, ja que la superfície es pot malmetre si es col·loca sota tensió. Els discs flexibles laminats deformats es poden aplanar posant-los amb molta cura al plat de buit d’un torn fonogràfic de gravació. Tots els tractaments físics s'han de fer amb molt de compte per a evitar danys.

5.2.3.17 Alguns discs duplicats tenen un forat excèntric. És preferible reproduir aquest tipus de discs en un tocadiscs amb eix extraïble o elevar l'alçada del disc sobre l'eix usant, per exemple, discs no utilitzables entre capes de goma. En aquest darrer cas caldrà elevar el braç fonocaptor a l'alçada de la columna de suport en la mateixa mesura. És possible tornar a centrar l'orifici amb un trepant, però aquests mètodes invasius s'han d’emprar amb precaució i mai sobre exemplars únics o individuals. L'alteració de l'objecte original pot resultar en pèrdues d'informació secundària.

 ____________________________

<--anterior    SUMARI    següent-->

                   CAP. 5.2