Menú superior





Ets a: Inici / Serveis / Préstec / Préstec Consorciat (PUC)




Préstec Consorciat (PUC)

Descripció

Accés

Com fer la petició

Nombre de documents i termini de préstec

Es pot escollir la institució que envia el llibre?

Es pot utilitzar el servei amb el carnet caducat?

Com puc saber si tinc alguna sanció o bloqueig?

Temps d’arribada

Quines institucions hi participen?

Quins documents es poden treure en préstec?

Es poden demanar documents que no estiguin disponibles per PUC?

Recollida

Renovació

Retorn dels documents

I si es retornen els documents amb retard?

Accés a les biblioteques participants

Quina diferència hi ha entre el servei de préstec consorciat PUC i el préstec interbibliotecari?

Consulta el reglament complet

Consulta la informació sobre protecció de dades

Més informació

Descripció

El PUC és un servei de préstec consorciat gratuït que permet als usuaris de la BC tenir en préstec documents de les biblioteques de les universitats catalanes.

Per utilitzar-lo cal tenir en vigor el carnet de lector de la BC i no tenir documents en préstec vençuts o estar bloquejat per sancions en el servei de préstec.

Vols un document que està disponible en una altra institució? Amb el PUC, pots!

Accés

Hi ha dues maneres d’accedir al servei:

-     Fer una reserva via web través del catàleg de la Biblioteca de Catalunya Explora, seleccionant l’opció del PUC/CCUC.  

-     Anant presencialment a la biblioteca on es troben els documents. Caldrà identificar-se amb el carnet de la BC.

 Com fer la petició:

PUC via web

Per defecte, l’Explora de la BC recupera documents del fons de la BC. Per comprovar si el llibre que necessiteu està disponible a les biblioteques universitàries, cal fer-ho de la següent manera: 

  1. Seleccioneu l'àmbit de cerca CCUC/PUC al desplegable del quadre de cerca.
  2. Identifiqueu-vos com usuari de la BC amb el codi de barres del carnet i la contrasenya. Si no l’heu canviat mai, serà el DNI amb la lletra en minúscula. Si l’heu canviat i no recordeu quina és, podeu reiniciar-la aquí.
  3. Feu clic al botó Demanar per PUC.
  4. El formulari comprova la disponibilitat d'exemplars i us informa si hi ha còpies disponibles per demanar. Si l’obra té diversos volums, aquí podeu escollir el que vulgueu.
  5. Un cop envieu la petició, automàticament, es generarà un missatge de confirmació indicant que la petició s'ha realitzat correctament. 

Quan el document arribi a la BC, rebreu un missatge de correu electrònic. A partir d'aquesta data, tindreu quatre dies per recollir-lo.

En el cas que no hi hagi cap còpia que es pugui servir, rebreu un avís de cancel·lació de la reserva per correu electrònic.

Durant el procés de sol·licitud i préstec es reben diferents correus informatius que envia la biblioteca propietària del document. En el cas de les sol·licituds cancel·lades, es reben correus enviats des de la BC.

→És important que tinguem el vostre correu electrònic actualitzat, per modificar-lo contacteu amb carnet@bnc.cat

Podeu consultar el manual d’ajuda i aquesta infografia

També podeu consultar les vostres peticions a: El Meu Compte.

PUC in situ

Els usuaris de la BC poden adreçar-se personalment a qualsevol de les biblioteques membres del CSUC, identificar-se amb el seu carnet de la BC —requisit indispensable— i emportar-se documents en préstec.

Nombre de documents i termini de préstec

10 documents durant 21 dies naturals.

El nombre màxim de documents que es poden tenir a través del PUC inclou tant els que estiguin sol·licitats, com els que es tinguin en préstec i els que s’estiguin retornant a la institució on pertanyen.

Si heu excedit el nombre màxim de documents, no veureu el botó “Demanar per PUC”. 

Es pot escollir la institució que envia el llibre?

No, és un procediment automàtic. De tota manera, el temps d’espera no depèn de la universitat propietària, és el mateix vingui d’on vingui el document.   

Es pot utilitzar el servei amb el carnet caducat?

No, cal renovar-lo primer.físicament a la BC: https://www.bnc.cat/Visita-ns/Llegir-a-la-BC/Com-fer-se-el-carnet

Com puc saber si tinc alguna sanció o bloqueig?

Si teniu un préstec vençut pendent de retorn estareu bloquejats.

Si ja heu retornat el document i no esteu segurs si encara teniu una sanció, ho podeu mirar a l’apartat “El Meu compte”, “Sancions + avisos”. Cada institució pot establir diferents sancions, per tant us recomanem fer clic a totes les universitats on tingueu activitat.

Si heu demanat un llibre per PUC però quan us arriba esteu bloquejats en la institució que l’envia, no us el podrem prestar fins que venci la sanció.

Si aquesta és llarga o el document té alta demanda, s’haurà de retornar i caldrà que el torneu a demanar quan desaparegui el bloqueig.

Temps d’arribada

Els documents arriben habitualment abans d’una setmana. Si triguen més temps, és possible que el document estigui prestat a un altre usuari i fins que aquest el retorni no el podreu consultar.

Podeu contactar amb la BC per a més informació: pib@bnc.cat

Quines institucions hi participen?

Les biblioteques participants en el PUC són la UB, la UAB, la UPC, la UPF, la UdG, la UdL, la URV, la UOC, la URL, la UVIC-UCC, el SGBC (només Tecnocampus i la UIC) i la Biblioteca de Catalunya.

No estan incloses les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona (XBM) ni les biblioteques pertanyents al Sistema de Lectura Pública de Catalunya (biblioteques públiques provincials i les de titularitat municipal).

Quins documents es poden treure en préstec?

Es documents que estiguin disponibles al Cercador CCUC/PUC. Les institucions participants poden excloure documents per a l'ús exclusiu dels seus membres. 

En general NO es poden treure en préstec els exemplars que a la columna on s’especifica el tipus de préstec hi diu «No es pot prestar», «No es presta», «Consulta a sala» o «Exclòs de préstec».

Es poden demanar documents que no estiguin disponibles per PUC?

Si el document que necessiteu no està disponible a través del PUC, es pot demanar mitjançant el Servei de Préstec Interbibliotecari. En aquest cas, el servei no serà gratuït i el document s’haurà de consultar dintre de la BC. Us informarem prèviament del cost aproximat, i si l’accepteu, cursarem la petició a la biblioteca propietària. Cada institució té la seva pròpia normativa, per tant no podem garantir que totes les peticions de PI es podran resoldre satisfactòriament. 

Recollida

Quan el document arribi a la BC, rebreu un missatge de correu electrònic. A partir d'aquesta data, tindreu quatre dies per recollir-lo.

Els documents es recullen i es retornen el taulell d’accés de la BC, on es fan els carnets.

Renovació

La renovació només la podeu fer vosaltres mateixos a través de “El Meu Compte” i abans que vençi el termini. 

Com que es tracta de documents externs, la BC no pot fer la renovació directament.

Podeu renovar els documents fins a un període màxim de renovació, que equival a 6 vegades. Un cop estigueu a la vostra pantalla d’activitat i a l’apartat "PRÉSTECS”, seleccioneu els documents que vulgueu renovar i feu clic al botó “Renovar” o “Renovar seleccionats”.

Si no veieu els llibres, fixeu-vos que tingueu la universitat propietària seleccionada a l’esquerra de la pantalla.

Podeu renovar els préstecs sempre i quan:

• Cap altre usuari no hagi sol·licitat el document.

• La renovació es faci dins del termini de préstec.

• No hagueu excedit el període màxim de renovació.

• No tingueu documents pendents de retornar.

• No estigueu bloquejats.

Si teniu problemes durant el procés de renovació, podeu contactar amb carnet@bnc.cat

Retorn dels documents

Independentment de com els hagueu obtingut, podeu tornar-los a la BC o bé en qualsevol biblioteca de la universitat a la qual pertany el document.

I si es retornen els documents amb retard?

El retard en la devolució implica la suspensió del servei de préstec d’un dia per cada dia de retard i per cada document.

Si no retorneu els documents o els retorneu malmesos, els haureu de substituir per exemplars de la mateixa edició o de característiques similars proposats per la biblioteca (si es troben exhaurits).

Fins que això no es compleixi, l'usuari queda exclòs temporalment del servei de préstec.

Accés a les biblioteques participants

Tant per al préstec in situ, com per a la consulta del fons bibliogràfic, com també per fer ús de les instal·lacions, les biblioteques de universitats del CSUC facilitaran mútuament l’accés als usuaris correctament acreditats de les altres institucions membres.

Tot i que l’accés a les biblioteques sol ser lliure, en algunes circumstàncies les normes de funcionament de les biblioteques poden limitar aquest accés, com per exemple en l'ús dels recursos electrònics.

Cada biblioteca estableix aquestes limitacions en les seves normes de funcionament, i en el cas dels períodes amb alta demanda, aquestes biblioteques podran establir mesures que prioritzin l'accés als usuaris de la pròpia institució.

Quina diferència hi ha entre el servei de préstec consorciat PUC i el préstec interbibliotecari?

 

PUC

Préstec Interbibliotecari (PI) 

És gratuït.

Subjecte a tarifes.

Documents disponibles només a les universitats catalanes.

Documents de qualsevol biblioteca.

Els documents es poden treure de la BC.

Els documents no es poden treure de la BC.

L’usuari pot demanar-los directament sense intermediaris (via web o in situ).

L’usuari ha de demanar els documents a través del Servei de Préstec de la BC, no ho pot fer directament.

Es poden obtenir originals però no reproduccions.

Es poden obtenir tant originals com reproduccions.

Consulta el reglament complet:

 https://confluence.csuc.cat/pages/viewpage.action?pageId=70026182

Consulta la informació sobre protecció de dades:

De la BC: https://www.bnc.cat/rgpd

Del CSUC: https://confluence.csuc.cat/pages/viewpage.action?pageId=121113109

Més informació:

Podeu contactar amb pib@bnc.cat