Menú superior





Ets a: Inici / El Blog de la BC / Els gestors de referències o com facilitar la feina a l'investigador


Right menu

Arxiu

Dl Dt Dc Dj Dv Ds Dg
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Etiquetes



Els gestors de referències o com facilitar la feina a l'investigador

Una de les angoixes dels investigadors a mesura que van avançant en la seva recerca és l’organització de la bibliografia i dels recursos documentals. Antigament es treballava endreçant fitxes de cartolina i alfabetitzant la bibliografia de forma manual. Actualment la tecnologia ofereix diverses eines per facilitar aquesta tasca als investigadors com els gestors de referències.

Els gestors de referències bibliogràfiques permeten ordenar qualsevol tipus de fons documental i bàsicament tenen dues funcions principals molt útils:

Per una banda, permeten incorporar i gestionar les referències bibliogràfiques dins d’una base de dades pròpia de manera fàcil i ràpida. Aquesta incorporació es pot fer de forma manual omplint una sèrie de camps, o bé de forma automàtica. Avui dia la majoria de catàlegs i bases de dades bibliogràfiques disposen d’aquesta funcionalitat, que permet afegir totes les dades del document seleccionat només en dos clics. En els casos en que no trobem aquesta opció, en trobem una que permet descarregar un fitxer BibText o RIS  que després podem importar directament per afegir les nostres referències a la base de dades. 

La segona funció que ofereixen aquests tipus de gestors, és la possibilitat de crear automàticament una bibliografia o incorporar les cites bibliogràfiques a mesura que anem escrivint. Un cop hem organitzat les referències, és molt senzill transformar-les en un document Word, PDF o HTML i convertir-lo al format de citació bibliogràfica que vulguem (o al que requereixi la publicació per la qual estem escrivint). Per exemple, podem crear primer una bibliografia en format ISO 690   i fàcilment convertir-la a format APAChicago, o MLA. Els gestors ofereixen plantilles pels formats més utilitzats i alguns també tenen la possibilitat de crear formats nous. La majoria de gestors bibliogràfics es poden integrar en el processador de textos Word (Endnote,EndnotewebRefworks...). Alguns gestors com Zotero també s'integren amb OpenOffice.

Un programa per a cada necessitat

Inicialment l’oferta de gestors bibliogràfics es limitava als programes Reference Manager  i Procite, comercialitzats per Thomson-Reuters . Actualment disposem de més varietat, entre la que s’inclou el programa RefWorks, comercialitzat per ProQuest i disponible per als usuaris de la Biblioteca de Catalunya, Endnote  (Thomson-Reuters) i Zotero aquest darrer gratuït i només compatible amb l’explorador Firefox. De creació més recent trobem el programa Mendeley, que també és gratuït i integrat en Windows, MAC i Linux. Cal destacar igualment Connotea  i  CiteUlike. Es tracta de dos gestors de marcadors socials com per exemple: Delicious però orientats a la recerca i emmagatzematge d’informació científica. Permeten descriure els enllaços d’interès amb etiquetes i afegir la referència bibliogràfica. A més, en tractar-se de marcadors socials, ofereixen la possibilitat de veure i seguir els enllaços que interessen als professionals del nostre àmbit. Es basen en el següent principi: quantes més vegades s’ha guardat un recurs per persones amb perfil similar al nostre, més ens interessa conèixer-lo. 

Refworks

La Biblioteca de Catalunya i el CBUC subscriuen el programa RefWorks, un dels més ben valorats. És un programa molt potent però no és tan usable com poden ser Zotero o EndNote web. Algunes de les funcionalitats que ofereix RefWorks:   

- Traduït al castellà. Inclou el format ISO-690
- Write N cite. Aplicació integrada a Word que permet afegir cites i referències a mesura que anem escrivint
- RefShare. Permet compartir les nostres carpetes de referències amb altres usuaris i definir permisos a la resta d'usuaris: modificació, visualització, descàrrega...
- Integració amb fonts RSS, per incorporar automàticament referències de les revistes que ens interessin
- RefMobile: versió per a mòbil, per continuar la recerca en qualsevol moment
- Cerca de duplicats: localitza les referències duplicades a la nostra base i les elimina

Si esteu interessats en rebre una sessió de formació per explorar totes les possibilitats podeu sol·licitar-ho al taulell de formació de la Biblioteca de Catalunya o enviar un missatge a info@bnc.cat

 

Salomé Cerezuela
Servei d'Accés i Obtenció de Documents 

 

Gestors de referències

Comentaris

RefWorks a la BC

És nota, però està molt bé, Zotero és un dels millors gestors que hi ha!

De tota manera ens hem centrat només amb RefWorks perquè és el que subscriu la BC i el CBUC, i del que fem les sessions de formació.
Potser un altre dia podem ampliar la informació de la resta de gestors i tindrem en compte els teus comentaris. Gràcies!

Zotero en català

L'interfície de Zotero integrada amb el navegador també hi és en català :-) He trobat aquest detallet a faltar ...

En soc fan, es nota molt? ;-)

Zotero 3.0

Gràcies per l’avís! És cert, a finals de gener va sortir la noticia publicada al portal de Zotero (http://www.zotero.org/blog/zotero-3-0-is-here/ )

Zotero també per Chrome i Safari

Hola,
segons la pàgina de Zotero, la versió 3.0 pot funcionar amb Safari (MacOs, Windows) i Chrome (MacOs, Windows, Linux), a més de la versió standalone, es a dir, fora del navegador, per a totes les plataformes

http://www.zotero.org/support/3.0

Zotero és programari lliure :-)

Gestió de referències

Gràcies Salomé. Molt útil la teva nota. Jo he utilitzat el Refworks i tinc la impressió que no li trec tot el partit. És bo saber les diferents opcions que hi ha i que, en cas de dubte, ens pots donar un cop de mà.

Interessant

Molt interessant i a tenir en compte per les persones que redactem treballs/articles. Tot sigui per facilitar-nos una mica la feina!