Menú superior





Ets a: Inici / Preguntes Més Freqüents


Menú esquerre



Preguntes Més Frequents

Informació general

Sobre la BC

Sobre el fons

Sobre el préstec

Sobre les reproduccions

Sobre activitats/visites

Sobre serveis professionals

 

Informació general

  • Horari de la BC

Biblioteca de Catalunya

De dilluns a divendres de 9h a 20h

Dissabtes de 9h a 14h

Els serveis de gestió de carnets, préstec i reprografia finalitzen 30 minuts abans del tancament de la biblioteca.
El servei de petició de documents acaba 1 hora abans del tancament de la biblioteca.

Arxiu Joan Maragall

Dilluns i dimecres, de 10 a 14 h.
Dimecres, de 16 a 20 h.

 

Sobre la BC

  • Què és la BC?

La BC és la biblioteca nacional de Catalunya, amb gairebé cinc milions de documents de tot tipus (llibres, revistes, sonors, vídeos, mapes, dibuixos, gravats, manuscrits antics i moderns, partitures, cartells, ...). És un centre cultural de referència especialitzat en la recollida, conservació, promoció i difusió del patrimoni escrit, musical, sonor, audiovisual, gràfic i editorial de Catalunya, tant en el context analògic com digital.

  • Què era l’edifici on està ubicada la BC?

Era l’antic Hospital de la Santa Creu de Barcelona, un dels conjunts del gòtic civil més importants de Catalunya. Construït entre els segles XV i XVIII, fou l’hospital més gran de Catalunya durant molts segles. Des del 1939 és la seu de la BC. Més informació

  • Encara no conec la biblioteca. Què m'ofereix?

La Biblioteca de Catalunya ofereix serveis com petició de documents, informació bibliogràfica o reproducció de documents entre altres. Més informació

  • Hi ha WI-FI?

Sí. El WIFI és d’accés gratuït tant a l’interior de la Biblioteca com al Jardí. Més informació

  • Què cal per fer-se el carnet? És gratuït?

Només cal venir a la BC amb el DNI o el passaport i exposar la matèria de consulta. El carnet de la BC és gratuït. Més informació

  •  Tinc el carnet caducat. Com puc renovar-lo?

Cal venir a la BC amb el DNI o el passaport vigents.
En cas que es vulguin utilitzar els serveis en línia de la BC, es pot tramitar la renovació provisional per telèfon [+34 93 270 23 00 (ext. 84013158)] o correu electrònic [carnet@bnc.cat].

  • Hi ha pàrquing? Hi ha accés per a minusvàlids?

La BC no disposa de pàrquing. Tanmateix, disposa d’un accés per a persones amb mobilitat reduïda pel carrer Egipcíaques, 14. S'hi pot anar directament, tot i que és millor contactar prèviament amb la Biblioteca per correu electrònic (bustia@bnc.cat) o per telèfon (93 270 23 00).

  •  Puc fer fotografies / gravacions a la Biblioteca?

La Biblioteca de Catalunya permet fer fotografies puntuals de caràcter privat de l’edifici i l’entorn. La BC ofereix la possibilitat de realitzar sessions fotogràfiques o reportatges d’ús professional i/o comercial en les condicions fixades. Més informació

  • Què he de fer per treballar a la BC?

Informació a l’apartat Treballar a la BC

  • Com està fent servir la BC les noves tecnologies?

La BC és intensiva en l’ús de tecnologies, tant per donar accés a la informació i els documents (catàleg i repositoris digitals) com per a la gestió interna. El 95% dels serveis que ofereix es poden fer en línia.

Sobre el fons

  • Puc trobar una còpia de tot el que es publica a Catalunya?

Des del 1981 la BC rep per Dipòsit Legal tot el que es publica a Catalunya amb finalitat de distribució pública; tanmateix pot haver publicacions que no declarin l’edició, i per tant no arribin a la Biblioteca.

  • Per què la BC no té el meu llibre?

Si és publicat abans de 1981 pot ser que no hagi arribat a la BC; si és posterior, habitualment es trobarà al catàleg pocs mesos després de la publicació; tanmateix hi ha fons històrics pendents de catalogar.

  • Com puc saber si teniu el fons o l’arxiu d’un escriptor, il·lustrador, compositor, etc.?

Per saber quins fons personals es troben a la BC cal consultar el catàleg o l’apartat Fons i Col·leccions. Es pot cercar per índex alfabètic o bé visualitzar el llistat complet de fons.

  • Com puc saber si teniu un document? Puc localitzar un número concret de revista?

Bona part dels documents es troben al catàleg (per títol, autor, etc.). Si no hi són, cal consultar l’apartat Fons i Col·leccions o adreçar-se al servei d’informació de la Biblioteca, Pregunteu.
Si es busca una revista, una vegada localitzada al catàleg, cal fixar-se a l’apartat “fons”. Allà es troba el detall dels números, tot seguint aquesta puntuació.

  • Quanta estona triga en arribar el document que he demanat?

Varia segons la seva localització. Consulteu el quadre on s’indica el temps de lliurament.

  • Com puc demanar un document?

Una vegada localitzat el document al catàleg es pot demanar amb l’opció “Petició de documents”; si el document no es troba al catàleg cal utilitzar el formulari de la pàgina principal del catàleg o des del Servei de petició de documents, l’opció “Documents fora del catàleg”.

  • Què he de fer per consultar un fons que encara està en procés?

Consultar al personal bibliotecari o utilitzar el servei Pregunteu.

  • Puc demanar a la BC que adquireixi un document concret? / Puc fer una desiderata?

Els usuaris poden proposar adquisicions des de la web, prèvia identificació.

  • Com puc fer un donatiu de documents a la BC?

Es poden lliurar en mà a les Sales de lectura o al Servei d’Adquisicions; també es pot contactar primer per telèfon al 93 270 23 00, per correu (adquisicions@bnc.cat) o en línia.

  • Ofereix donatius la BC?

La BC ofereix duplicats dels seus fons a entitats sense ànim de lucre (biblioteques, escoles, casals, centres cívics, residències geriàtriques, etc.).

Sobre el préstec

  • Com puc renovar els meus préstecs ?

La renovació es pot fer presencialment al taulell d'informació, per telèfon -93 270 23 00 (ext. 3158)- o via web a través de “El meu compte”.

  • Com puc saber quin dia he de retornar els meus préstecs ?

La Biblioteca envia un avís tres dies abans que finalitzi el període de préstec si disposa de les dades de correu electrònic. Alternativament, es pot consultar l’aplicació “El meu compte” per veure els documents en préstec i la seva data de retorn.

  •  He excedit la data de retorn. Tinc alguna penalització?

Sí, un dia de penalització del servei per cada dia de retard i per cada document, donat que es priva els altres usuaris d’accedir als documents. 

  •  Què he de fer per demanar un llibre a una altra institució? És un servei gratuït?

Es poden demanar llibres a les universitats catalanes a través del PUC (servei gratuït), o utilitzar el PIB (préstec entre biblioteques d’arreu del món). En aquest últim cas tindrà cost en funció de quina sigui la biblioteca prestatària. Més informació

  •  Què puc fer si he perdut o fet malbé un document?

Caldrà lliurar a la Biblioteca un exemplar del document de la mateixa edició o, si està exhaurit, el que la Biblioteca estableixi. Més informació

Sobre les reproduccions

  • Puc obtenir còpies de llibres o altre material que està a la BC?

Sí. L'autorització, tipus, lloc de reproducció i termini de lliurament depèn de cada material. La reproducció de materials de la sala de reserva té unes condicions especials. Més informació

  • Puc demanar còpies de material d’una altra biblioteca?

Sí. Es poden demanar a través dels formularis existents als taulells o via web. Les tarifes i les condicions de les reproduccions dependran del reglament de la biblioteca propietària.

  • Puc utilitzar el meu mòbil o càmera per fer fotografies dels llibres i altres documents de la BC?

Els dispositius mòbils, sí, però les càmeres fotogràfiques professionals, no. Les reproduccions s’han de realitzar únicament amb finalitat d'investigació i, abans de fer-les, cal demanar autorització. Concrecions i instruccions.

  • Puc demanar reproduccions des del web?

Sí, omplint aquest formulari o des dels Serveis addicionals del catàleg (“Voleu encarregar una reproducció?”). La BC també ofereix la venda en línia de reproduccions digitals d’alta qualitat de documents en domini públic, lliures de drets d’autor. Més informació.

  • Cal demanar permís per utilitzar una reproducció d’un document de la BC?

Sí, si les reproduccions són per ús públic; si a més són per a ús comercial, cal abonar a més del preu de la reproducció, les taxes fixades per la BC que tenen la funció de contribuir a la conservació de la col·lecció. Si hi ha drets d’autor vigents, també cal obtenir l’autorització dels titulars dels drets i remunerar-los, si és el cas. Més informació

Sobre activitats/visites

  • Com puc saber quines activitats hi ha a la Biblioteca?

Les activitats s’anuncien a la pàgina web i a les xarxes socials. Es pot rebre informació facilitant-nos el correu electrònic o sindicant-se des de la pàgina web. 

  • Puc assistir a les activitats que fa la Biblioteca?

Sí. Les activitats de la BC són obertes a tothom. 

  • Puc proposar una activitat a la Biblioteca?

Sí. Es poden enviar suggeriments a bustia@bnc.cat  

  • Es pot visitar la Biblioteca? Quins espais es poden visitar?

La BC es pot visitar si es tracta d’un grup i prèvia cita. El dia de Sant Jordi les visites poden ser lliures o concertades, perquè se celebra cada any la Jornada de Portes Obertes.

Sobre serveis professionals

  • Com puc trobar informació sobre el Dipòsit Legal?

La BC assigna els números de Dipòsit Legal a Catalunya i en rep exemplars del que es publica. Més informació

  • Com puc trobar informació sobre catalogació o altres processos tècnics documentals?

Més informació a l'apartat Professionals.

  • Puc saber el valor del meu llibre? / La Biblioteca realitza taxacions de documents?

La BC no realitza aquest servei. Podeu consultar els recursos recomanats al respecte. Taxació i Llibreries de vell a Tagpacker. 

  • Com es conserven i preserven els documents a la BC?

Els llibres i documents en suports físics es conserven en dipòsits amb les condicions ambientals (humitat, temperatura i il·luminació) i de seguretat que contribueixen a garantir la seva pervivència al llarg del temps. Més informació

Els documents i webs digitals es troben ubicats a sistemes d’informació i preservació digital que realitzen les rutines necessàries per garantir-ne la seva integritat, autenticitat, fiabilitat, legibilitat i funcionalitats. Més informació