Menu más alto





Estás en: Inicio / El Blog de la BC / Un samurai a la Col·lecció Cervantina: el Quixot de Keisuke Serizawa


Right menu

Archivo

Lu Ma Mi Ju Vi Do
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Etiquetas



Un samurai a la Col·lecció Cervantina: el Quixot de Keisuke Serizawa

Molts artistes han il·lustrat el Quixot de Cervantes al llarg dels segles. Les primeres representacions gràfiques del cavaller i el seu escuder les trobem a una edició francesa de 1618 (digitalització de l’exemplar de la Biblioteca Nacional de España) i a una edició anglesa no datada impresa per Edward Blount. Des de llavors s’han succeït les edicions il·lustrades, bé de caire popular, com la de Joan Jolis al s. XVIII, de luxe, com la de Gustave Doré al s. XIX, o les representacions de Salvador Dalí al s. XX i d’Antonio Mingote, ja al nostre segle, per esmentar-ne només algunes.

Entre les representacions gràfiques de l’obra de Cervantes en trobem una de molt singular: el Quixot samurai creat per l’artista japonès Keisuke Serizawa (1895-1984). Serizawa fou un artista destacat en l’àmbit de l’estampació, tant de teixits com de paper. El 1956, el govern japonès designà la tècnica kataezome, desenvolupada per ell i variant de katazome, com a Bé Cultural Immaterial Important i l’artista en va rebre la titularitat. Així, Serizawa es va convertir en Tresor Nacional Vivent.

La primera edició del Quixot samurai de Serizawa, del 1937, fou creada amb la tècnica kappazuri. Tingué el seu origen en un encàrrec del bibliòfil estatunidenc Carl Tilden Keller (1872-1955), que posseïa una esplèndida col·lecció cervantina. Als anys 70 del segle passat, la Galeria Gohachi de Tòquio va publicar dues edicions en formats i tècniques diferents, de les quals la BC n’ha adquirit exemplars en els darrers anys. Les tres edicions consten de 31 il·lustracions que representen diferents escenes del Quixot. Totes tres conserven els mateixos motius.

L’edició de 1976, de gran format i en paper japonès, consta de 185 exemplars. Les il·lustracions, molt acolorides, estan fetes amb la tècnica kataezome. La relligadura és d’estil kangxi, amb cobertes de seda salvatge de color lila. El volum es presenta dins d’una caixa de fusta lacada en vermell i negre, resguardada per un estoig amb tancadors d’ivori.

Cerv. 69. G.Fol. Conjunt

Cerv. 69-G.Fol. Relligadura

                                                                  Cerv. 69 G.Fol. El Quixot llegint a la seva biblioteca          

                                                                             Cerv. 69-G.Fol. Crema de llibres

De l’edició de 1978 se’n van fer dues tirades: una de 280 exemplars i una altra, de luxe, de només 5. La base de les il·lustracions és xilografia en tinta negra, acolorida posteriorment amb pinzell en verd, taronja, groc i blau, motiu pel qual cada exemplar presenta diferències en l’acoloriment. L’enquadernació en acordió fa que el text i la imatge estiguin encarats. La diferència rau en els materials i en l’estoig, que en la tirada de luxe adquireix una gran d’exquisidesa.

Els exemplars de la tirada corrent tenen unes tapes de cartó recobertes de paper artesanal en tons gris i negre, amb tancadors tradicionals d’ivori. El volum es resguarda en un estoig de cartó, acolorit parcialment en vermell. 

Cerv. 9-VI-7 Enquadernació (tancada)

Cerv. 9-VI-7. Estoig

 

                                                          Cerv. 9-VI-7. El Quixot llegint a la seva biblioteca.      

                                                                      Cerv. 9-VI-7. Crema de llibres

Les cobertes de la tirada de luxe són de fusta amb laca japonesa (urushi) vermella, amb el títol de l’obra en daurat a la tapa anterior. L’estoig interior, desplegable, és de seda salvatge de color lila i amb tancadors d’ivori. Es presenta dins una capsa de fusta de paulònia. A la part interior de la tapa de la capsa hi figura la signatura de Serizawa, en tinta negra i vermella. A la contratapa de laca, folrada de paper daurat, hi ha el segell de l’artista, en tinta vermella. És una peça d’aspecte delicat i d’un gran refinament estètic. 

                                                                   Cerv. Vitr. III-16. Volum i estoig de fusta

                                                   Cerv. Vitr. III-16. Interior de la tapa de fusta amb la signatura de l’artista

Cerv. Vitr. III-16. Tapa anterior de laca japonesa

Cerv. Vitr. III-16. Detall de l’enquadernació en acordió

La Col·lecció Cervantina de la BC és una de les col·leccions cervantines més importants del món. Des de la donació d’Isidre Bonsoms el 1915, nucli fundacional de la col·lecció amb gairebé 3.400 exemplars, la Biblioteca, fidel al compromís adquirit amb el seu generós donant, la continua incrementant mitjançant donacions, el Dipòsit Legal, intercanvis i compres, algunes d’elles tan singulars com aquestes peces que acabem de descriure.

 

Marta Navarro Nogueras 
Secció de Reserva Impresa i Col·leccions Especials.
Unitat Bibliogràfica.

 

Per saber-ne més

- FRALEIGH, M. “El ingenioso samurai Don Kihōte del Japón: Serizawa Keisuke’s «A Don Quixote Picture Book»”. Review of Japanese culture and society, vol. 18, 2006. https://www.jstor.org/stable/42800229

Kataezome : el llegat artístic de Serizawa Keisuke. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Museu Etnològic i de Cultures del Món, 2023.

El Quixot : un heroi de paper, els papers d’un heroi. Barcelona: Biblioteca de Catalunya, 2005. 

Serizawa : master of Japanese textile design. New York: Japan Society, 2009.

- TRUJILLO DENNIS, A. “Ehon Don Kihōte de Serizawa Keisuke: Don Quijote como puente entre cultures”. Mirai (Madrid, Spain), vol. 3, 2019.

Comentarios

Molt interessant!

Súper interessant conèixer els detalls d'aquesta edició tan exòtica del Quixot. Moltes gràcies, Marta!