Petits grans llibres: una incorporació constant als fons de la BC
Els contes d’avui en dia difereixen notablement dels que vam tenir en la nostra infantesa. Destaquen per la seva originalitat, tant en l’enfocament temàtic, com en la seva presentació i disseny.
La Biblioteca de Catalunya, com a dipositària del que s’edita al nostre país, a nivell tant analògic com en altres suports, conserva en els seus fons un ventall molt ampli de totes les tipologies documentals modernes destinades al públic infantil.
En aquest apunt del blog farem un esbós a nivell també il·lustratiu del que avui es publica i que la Biblioteca de Catalunya incorpora a través del Dipòsit Legal.
S’acostuma a considerar literatura infantil dels 0 al 13 anys, aproximadament. Entre aquestes edats les biblioteques solen dividir els continguts i la tipologia d’obres en franges d’edat que solen anar dels 0 als 3 anys destinades al públic pre-lector, dels 4 als 6 anys per al públic que comença a llegir, seguint dels 7 als 10 anys i dels 11 als 13 anys.
Per als bebès, per exemple, trobem llibres sonors, llibres de roba o els llibres de bany. Segueixen les primeres edats fins als 6 anys amb llibres de poc (o gens) text on les il·lustracions cobren molta importància, de continguts senzills, de coneixements i narrativa especialitzada, clàssics i adaptacions i creacions pròpies, amb lletra de pal i lletra lligada, llibres-joc i llibres-joguina, abecedaris, vocabularis, o, per exemple d’altres que ensenyen a comptar. Als 7 anys, llibres destinats a infants que ja saben llegir, en què el text comença a tenir importància, històries més llargues i complexes de narrativa tant clàssica com especialitzada, i llibres de coneixements que es van adaptant segons avança l’edat. Fins als 11-14 anys, que és quan cobren importància les petites novel·les que expliquen històries de temes diversos (por, aventura, misteri, etc.).
Aquest món és tan variat que permet reunir la producció en diferents tipologies, tant de contingut com físiques.
Així, en l’apartat del contingut podem veure que d’una banda es continuen editant els «clàssics»: La caputxeta vermella, La bella dorment… i que, per altra banda, també s’editen versions i adaptacions infantils de títols existents de la literatura per a adults, així com creacions pròpies de narrativa infantil.
Cal destacar també l’existència de la narrativa especialitzada. Són obres que s’utilitzen per formar o educar en temes concrets. Com en totes les èpoques, aquí val la pena assenyalar l’adequació d’una part d’aquesta temàtica a les necessitats emergents de la societat per cobrir matèries com: les desigualtats, la diversitat, la pau, la igualtat de gènere, l’homosexualitat, l’ecologia, les malalties i un llarg etcètera. En totes les llengües, però principalment en català i castellà.
Dins la tipologia del contingut, un altre gran bloc l’ocupen els llibres deconeixements destinats directament a finalitats didàctiques, a l’ensenyament de coneixements amb una gran varietat de metodologies didàctiques que exploten a la vegada, igual que ho fa la narrativa, una infinitat de maneres i de tipus de presentacions físiques que detallem més endavant. Destaquen continguts com: els colors, els nombres, les lletres amb abecedaris, la lectura, les tradicions, la cuina, els animals, vocabularis per aprendre a llegir, endevinalles, la natura, l’art i els artistes, la història, etc. Altres temes amb ressò són: els valors, les emocions, la família, els hàbits, la religió, la higiene i la temàtica social anteriorment esmentada en la narrativa especialitzada.
Dins la tipologia física, caldria diferenciar els diferents gèneres i tipus de presentacions.
Com a gèneres trobem: els llibres-joc, els llibres sonors, els llibres-joguina, els llibres tridimensionals, els llibres de bany, els llibres amb trencaclosques, els llibres amb peces de fusta, els llibres interactius… i moltes altres tipologies el tractament de les quals s’està adaptant i classificant. N’hi ha que tenen les següents presentacions: amb il·lustracions mòbils, amb ninots de peluix, en capsa, en bossa de plàstic, en fulls de cartó, encunyats (el llibre té forma de l’animal o l’objecte del text), amb llapis per acolorir, impresos en tinta fluorescent (per poder visualitzar a les fosques), acompanyats d’enganxines, per jugar a titelles, amb elements magnètics per enganxar, llibres de roba, llibres d’estirar la llengüeta i aixecar la solapa, llibres amb pestanya, amb activitats, llibres de buscar i trobar, amb lletra lligada, amb lletra de pal.
Val a dir que les tipologies de contingut es barregen amb les físiques, de manera que podem trobar un llibre de narrativa sobre un tema, amb propostes d’activitats, amb lletra lligada i encunyat alhora i amb fulls de cartó.
Fotografies: Biblioteca de Catalunya. Oriol Miralles
Mariàngels Granados
Secció de Col·leccions Generals
Comentarios