|
"La
il·lustració" nš 19, gener-febrer 1998
|
Mercè Llimona, ha estat una il·lustradora
rellevant en la història de la il·lustració
catalana i una entranyable presidenta del APIC* els primers
anys de l’associació.
A continuació,
il·lustradores i amigues
seves la recorden.
Carta a Mercè Llimona
Estimada Mercè
Em dirigeixo a tu així perquè ja saps que jo t’estimava
i t’admirava molt.
De nena tenia els teus llibres i els teus dibuixos, que em van
donar un petit-gran món.
En aquella època pràcticament no existien els
contes per a infants…sort en vam tenir de tu!!! Gràcies!
Has estat la mestra de tota una generació.
No oblidaré mai la teva força de voluntat, el
teu entusiasme i la teva alegria.
Mercè, allà on siguis, vull que sàpigues
que et trobarem a faltar com a dibuixant, i una cosa molt més
important, com a persona.
Roser Capdevila
Era
l’any 82 o 83, feia molt temps que coneixia i admirava
els dibuixos de la Mercè, i m’havia anat comprant
la majoria dels seus llibres, però a ella com a persona
només la coneixia de lluny, mai hi havia parlat.
Quan teníem reunió a l’associació,
en Félix, el seu marit, l’acompanyava fins a la
porta, i al cap d’un parell d’hores la venia a buscar.
Aquest fet no té més importància si no
fos perquè tots pensàvem que sense aquest gest,
potser la Mercè no hauria pogut venir. Aquell vespre
ens vam apuntar al mateix grup de treball, i ens va demanar
als quatre o cinc que en formàvem part de poder-nos trobar
a casa seva.
Era una tarda, i vaig entrar a casa de la Mercè com de
puntetes. La nova persona elegantment distant es va anar apropant
de mica en mica amb calidesa. No recordo bé si va ser
en aquella primera trobada o en qualsevol de les que es van
anar esdevenint que ens va fer entrar al seu estudi. Per les
finestres entrava la claror, que es reflectia en el mobiliari
blanc. Ens va ensenyar els dibuixos que feia en aquells moments,
uns contes de maduixes per als Estats Units. A la casa hi havia
desnivells, no gaire elevats, però hi eren, i això
va fer que ens expliqués els nombrosos impediments que
la seva malaltia reumàtica li ocasionava, i que anys
enrere havia hagut d’instal·lar un petit elevador,
just per poder moure’s amb la cadira de rodes i salvar
així els quatre o cinc graons. Per sort, la seva salut
en aquells moments havia millorat, possiblement gràcies
a la seva tossuderia de no deixar-se vèncer i sobretot
de continuar dibuixant sempre.
Aquell dia la meva admiració per la Mercè Llimona
va fer un pas de gegant i ha anat creixent amb els anys.
La darrera vegada que la vaig veure, va ser a la Fnac, a la
presentació del seu darrer llibre.
Voluntat de ferro i una gran sensibilitat van acompanyar sempre
la Mercè Llimona.
Un punt de referència i d’estímul per a
tots nosaltres.
Consol Escarrà
“... i ara que ens
coneixem, no deixaré d’interessar-me pels vostres
problemes, que són també els meus”.
Aquestes paraules escrites
per Mercè Llimona encapçalen un escrit que l’associació
va fer l’any 1986 amb motiu de l’exposició
homenatge que la Diputació de Barcelona, junt amb el
Consell Català del Llibre per a Infants, li va fer a
la Capella de Santa Àgata.
Per aquest motiu, la meva coneixença i admiració
per la Mercè es va fer més profunda del que havia
estat fins llavors.
Els dies que va durar la selecció de dibuixos per a l’exposició
entre tot el munt de carpetes de la Mercè mai no els
oblidaré. El seu estudi era l’habitació
més lluminosa de casa seva; estava envoltada de fotografies
del fills i néts, als prestatges hi tenia joguines antigues
i a les parets, magnífics quadres del seu pare i del
seu oncle, un càlid ambient on la Mercè passava
moltes hores. La Mercè, sempre amb la seva modèstia,
creia que cap del dibuixos que triava era el més apropiat
per ser exposat. Jo, si hagués pogut, els hauria posat
tots, sobre tot els esbossos, apunts fets als seus néts,
als seus fills, i fins i tot pensant, segons m’explicava,
en alguns personatges públics o socials. Tots eren autèntics,
irònics, càustics, tendres, segons la situació.
També plens de detalls que la Mercè esbossava
al marge i després introduïa dins la il·lustració.
Res no s’escapava del seu enginy.
Antoni Dalmau, llavors president de la Diputació de Barcelona
i impulsor d’aquella exposició, deia en el seu
escrit de presentació del catàleg que era un deure
de justícia fer-li aquell homenatge. Llàstima
que l’homenatge que li hauríem hagut de fer els
companys i companyes que hem viscut la nostra infantesa amb
les imatges de la Mercè i la nostra vida professional
amb els seu mestratge hagi arribat tard. Gràcies, Mercè.
Carme Peris
He rellegit un guió
que vaig fer un dia per parlar de la Mercè com a il·lustradora
davant d’un públic divers, no especialitzat en
llibres, però molt ben disposat respecte a la persona
de qui es parlava.
Un del punts diu: “Tendència i passió per
a les còfies i la moda country”.
Aquest apartat va fer somriure el públic, i vaig indicar
que per a més certesa observessin atentament els seus
dibuixos, però no vaig explicar que un vespre la vam
trobar sortint del cine; hi havia anat tota sola i estava esperant
que la recollís en Fèlix. Tot parlant ens va explicar
que la pel·lícula era interessant (Único
testigo), i a més... “aquelles còfies
de les dones amish...”, i
somreia embadalida.
Fina Rifà
Records de Mercè Llimona
Quan jo tenia set o vuit
anys vaig conèixer la Mercè Llimona; millor dit,
la vaig descobrir a través de les seves il·lustracions
del conte Blancaneu. Aquella noieta
bonica i delicada de trets mediterranis amb fort caràcter
era per mi la Mercè. Ella, sense saber-ho, s’havia
fet l’autoretrat.
Cap a l’any 1976, la seva presència al Congrés
de Cultura Catalana va ser per mi una joia al descobrir-la tal
com me l’havia imaginada a través de les seves
il·lustracions: una Mercè alegre, delicada, potser
fràgil en aparença, però amb una gran fortalesa
de caràcter, de voluntat. La seva coneixença ens
va ser molt profitosa.
Cofundadora de l’Associació Professional d’Il·lustradors,
ens va atorgar de seguida la confiança, l’amistat,
la professionalitat i l’experiència, que tot just
començàvem a caminar. Ens va fer conèixer
els nostres drets i deures com a il·lustradors, i ens
va ensenyar el primer redactat d’un contracte per a il·lustradors,
fet pel seu marit Fèlix Escalas, advocat, i que era el
que la Mercè feia servir en la seva feina.
Va col·laborar molt en la primera junta de l’Associació
Professional d’Il·lustradors que jo presidia, com
a consellera, donant-nos ànims, fent-nos costat.... Més
endavant va ser ella la que ens va presidir, com a testimoni
del fet que era una professional com una casa, i amb el nostre
reconeixement que teníem entre nosaltres no solament
una presidenta valenta i capaç, sinó una amiga
de la infància i de la maduresa.
La meva sorpresa d’admiració i coneixença
alhora va ser el 1981, quan vam anar juntes en un viatge memorable
a Bolonya junt amb el seu marit. Durant aquells cinc dies vaig
descobrir una Mercè alegre, amiga, que sabia disfrutar
dels moments màgics en aquella ciutat encantadora, bona
gourmet, plena de fortalesa i constància
per seguir els esdeveniments de la Fira del Llibre, la visita
als editors, els compromisos concrets, sempre voluntariosa i
amb aquell humor delicat.... Vam tenir moltes estones per parlar,
durant els sopars, explicant facècies de la vida, i disfrutant
de la meravellosa visita a Florència.
Allà, passejant pels carrers i places, visitant els museus
i l’extraordinària exposició sobre els Mèdici,
la Mercè Llimona semblava una bella dama florentina...
no sense les petites dificultats que comportava la seva mobilitat,
alleugerides gràcies a l’ajuda de Fèlix,
que com a cavalier servant, buscant
cadires de rodes, ajudant i organitzant les estades, feia que
el viatge ens aparegués com un retorn bucòlic
al Renaixement.
Segurament hauria pogut il·lustrar per simple gust, però
va ser fins a l’últim moment tota una professional
de la il·lustració, entregada a la feina, disposada
a deixar-nos unes il·lustracions que reflecteixen la
nostra vida de cada dia, però que son petites obres d’art,
amb un dibuix net i pulcre d’aires anglesos i mediterranis.
La Mercè Llimona, de fet, no ens deixarà mai.
Maria Rius
Ens havíem oblidat de
la Mercè Llimona?
...Mercè Llimona
ha estat una mestra de la il·lustració al nostre
país. Gairebé ella sola va fer de pont entre els
importants dibuixants dels anys vint: Opisso, Junceda, Torné
Esquius, Feliu Elies, Lola Anglada, etc. I la generació
que es va donar a conèixer els anys seixanta a l’entorn
de revistes com Cavall Fort, L’infantil/Tretzevents
i d’editorials com La Galera, Juventut, Teide, etc., amb
il·lustradors com Fina Rifà, Maria Rius, Carme
Peris, Montse Ginesta, Amador, Carme Solé, Armand Muntés,
Joma..., molts dels quals han estat –o són encara-
pilars de la nostra associació. Des de llavors no ha
cessat el sorgiment de nous il·lustradors i il·lustradores,
amb un bon nivell reconegut arreu.
La
Mercè va il·lustrar els principals clàssics
de la literatura infantil, les rondalles populars catalanes,
i principalment la seva pròpia obra. Els seus dibuixos
van acostar als nens i nenes catalans de la postguerra l’estil
d’il·lustració anglès, de Rackam
i Beatrix Potter, traduïts gràficament al català,
les nostres cases, els nostres arbres, el nostre paisatge. La
seva il·lustració enllaça pel moviment
amb la de Junceda, però no segueix l’estil més
formal i decoratiu del modernisme ni l’estàtic
i ordenat del noucentisme.
Les seves il·lustracions, expressives, s'escapen de la
pàgina, el dibuix és preponderant sobre el color
i la composició. Són il·lustracions narratives,
però mai barroques, els blancs hi són importants
i els detalls i l’ambientació molt suggerents,
per tal de ressaltar escenaris més explícits.
La força de les il·lustracions de la Mercè
rau en l’emoció que les seves imatges transmeten,
a través de les mirades, dels gestos, de l’ambient
que sap crear amb pocs elements.
Però sembla que ara l’emoció està
prohibida, és poc moderna, i potser aquesta és
una raó per no haver-li concedit el Plomí d’or
de l’APIC.
Malgrat tot, el seu mestratge està viu en molts de nosaltres,
potser fins i tot alguns intenten dissimular-ho, per seguir
una moda, que com totes de seguida passarà.Però
en altres indrets -Europa, els EUA-, i·lustradors que
podríem situar dins d'aquesta mateixa tendència
naturalista i narrativa, com M.Sendak, A.Dahan, H. Oxenbury,
L. Zwerger -i fins i tots els seus imitadors!-, tenen un lloc
important en la literatura infantil, i encara, són coeditats
al nostre país, per editorials d'aquí.
I encara vull ressaltar una altra qualitat que reunia la Mercè
per haver estat reconeguda per l’APIC: el fet d’haver
estat activa fundadora de l’APIC i la segona presidenta
de l’associació, malgrat la seva edat i els seus
problemes de salut.
Just ara fa deu anys, la Mercè rebia un homenatge en
forma d’exposició a la capella de Santa Àgata,
promogut pel Consell Català del Llibre per a Infants
i la Diputació de Barcelona, amb el suport de l’APIC.
Deu anys més tard, els joves il·lustradors de
l’APIC que tant i tan bé estan treballant per l’associació,
recollint, potser sense saber-ho, el testimoni de la Mercè,
ho desconeixen gairebé tot sobre la seva trajectòria
humana, associativa i professional.
Espero que aquest número de La Il·lustració,
que amb encert se li vol dedicar, serveixi per recordar-la
i donar-la a conèixer, i per reflexionar sobre la coexistència
dins de l’APIC, no tan sols de molts il·lustradors
sinó també dels seus diferents estils, tendències
i formes d’expressar-se, i que cap d’aquests, per
raons d’edat, sexe o estil, en sigui, de fet, marginat.
Roser Rius
Records
a l’entorn d’una entrevista
(L’entrevista a què faig referència va ser
publicada en el número 5 de la revista La il·lustració,
juliol-agost de 1995.)
Tenia moltes ganes de
fer una entrevista a la Mercè Llimona, i així
li ho vaig dir el dia que Francesc Rovira i jo, en nom de tota
la junta de l’APIC, la vam visitar. Era amb motiu de les
celebracions del 10è aniversari de l’associació,
a les quals, per motius de salut, ella no va poder assistir.
Era a principis de la primavera de 1992. En aquella visita la
vaig trobar tot just recuperant-se encara de la greu malaltia
que el Nadal passat li havia donat un gran ensurt. Estava molt
prima i feble, però animada per tornar a treballar tan
bon punt s’hi veiés en cor. Vam acordar que sí,
que li agradaria, per més endavant.
Potser tres mesos més tard, em va citar.
Llavors tenia un aspecte molt bo. Somreia. Anava vestida d’un
vermell fosc que li ressaltava la blancor de la seva pell i
l’afavoria molt. Va respondre a tot el que li vaig anar
preguntant, però es va esplaiar força relatant-me
la seva trobada amb Pablo Picasso. Va gestualitzar i riure divertida,
mentre parlava. Li va fer molta gràcia recordar-ne algun
passatge concret.
Després que vaig aturar la gravadora em va voler mostrar
uns apunts de flors que ja havia estat fent, per a fer “gimnàstica
de traç”. Al seu estudi em va explicar que, potser
dos cops per setmana, amb una amiga seva, posaven en gerros
diferents flors fresques per pintar-les. Em va parlar també
dels seus projectes; per exemple, volia il·lustrar Peter
Pan, però això encara era un somni, llunyà,
ja que no se sentia amb prou forces per fer tanta feina com
representava un llibre.
Per motius que ara no fan al cas, la publicació d’aquella
entrevista es va endarrerir. Mentrestant la Mercè havia
ja il·lustrat el conte d’en Barrie i la Sala Rovira,
a l’abril de 1994 havia fet una exposició amb aquestes
il·lustracions; després de l’estiu el seu
marit Fèlix s’havia mort. Vaig haver d’actualitzar
l’entrevista afegint-hi un parell de preguntes que la
Mercè em va respondre, amable com sempre, Però,
tot parlant, em va fer un petit comentari en relació
amb el traspàs del seu marit que em va impressionar molt:
“....M’he quedat també sense mans, el Fèlix
era les meves mans”.
La Mercè, des de feia molts anys, patia una malaltia
que li havia agredit especialment tots els dits de les mans,
fet que li havia comportat greus limitacions de mobilitat.
Les seves delicades aquarel·les, els tons suaus de les
il·lustracions, el traç tan personal, no només
eren fruit de la seva sensibilitat i llarga trajectòria
professional, sinó també del coratge i la il·lusió
incansable que la Mercè posava en totes i cada una de
les seves obres.
Tinc guardat el regal de la seva amistat com un tresor, i el
seu dinamisme i fortalesa davant els revessos (les patacades,
em deia ella) de la vida, com un exemple.
Gemma Sales Amill
La darrera vegada que
vaig parlar per telèfon amb la Mercè va ser el
dia abans que comencessin les jornades de Sitges d’enguany.
Em va dir que no podia venir a saludar Marc Simont perquè
l’acabaven d’operar i es trobava molt feble, que
el felicités de part seva. Vam quedar que l’aniria
a veure més endavant, quan s’hagués recuperat,
però ja no va poder ser.
Recordo, quan era petita, haver fruït amb les il·lustracions
de Joan Vila (d’Ivori), Apel·les
Mestres, Feliu Elies (Apa), Junceda,
Cornet, Llaveries, etc. Però els llibres més vells
i atrotinats, de tant llegir-los i reilegir-los eren el Tic-Tac
de la Mercè Llimona i En Perot
l’escabellat de Heinrich Hoffmann. Eren els que
més ens estimàvem, els meus germans i jo, estaven
gairebé fets miques. Molts anys després, havent
il·lustrat ja el meu primer llibre, vaig tenir la sort
i l’honor de conèixer la Mercè. Ens va convidar
a un petit grup a prendre el te a casa seva. Va ser la primera
d’una sèrie de visites i trobades, sempre amb la
conversa culta, intel·ligent , interessant i amable de
la Mercè com a centre i els seus consells encertats sobre
la professió. A mi em va admirar, i m’admira encara,
la seva força de voluntat per continuar agafant els pinzells
malgrat la malaltia que li havia deformat les mans, el seu bon
humor, la seva elegància. Ella sempre ens deia que dibuixar
l’ajudava moltíssim, que era un dels motors de
la seva vida. I als seus dibuixos hi queda reflectit l’amor
amb què els realitzava, la tendresa envers el món
dels infants, els petits detalls quotidians que els envolten.
En el seu traç s’hi veu la destresa de la persona
que ha viscut voltada d’art i artistes i que ha dibuixat
tota la vida.
Va ser a París estudiant art, em va explicar en una d’aquestes
visites, on va coincidir amb Marc Simont, l’Il·lustrad’Or
d’aquest any. Els vaig reunir a casa, en un sopar, després
de no haver-se vist desde els vint anys, i tots vam escoltar
las mil i una anècdotes que van explicar d’aquell
temps. Quan vaig trucar-li, abans de les jornades de Sitges,
sense saber-ho, va ser la nostra darrera conversa. Quan la Mercè
va ser escollida presidenta de l’APIC feia molts anys
que coneixia i admirava la seva obra, i potser l’havia
vista un parell de cops, però mai havia tingut ocasió
de conèixer-la com llavors. I és que en aquells
moments jo formava part de la junta i les reunions les fèiem
a casa seva. I va ser en aquelles llargues trobades on vaig
tenir la gran sort d’estar a prop d’ella i anar
descobrint-la de mica en mica: primer com a insuperable amfitriona
–no crec que cap de nosaltres oblidi les exquisideses
amb què ens obsequiava, ni el gust i delicadesa amb què
ens les oferia-, com a professional conscient i amant de la
seva feina, i finalment, cosa que jo no hauria mai sospitat
atesa la seva aparent feblesa, el seu esperit lluitador i defensor
no tan sols dels seus drets –que mai no es deixava trepitjar-
sinó dels de tot el col·lectiu que en aquells
moments tenia a les seves mans.
Tot un exemple a seguir.
Des d’aquí la meva estima, el meu respecte i la
meva admiració. Mercè, una abraçada.
Eulàlia Sariola
Aquest anys l’APIC
ha quedat orfe de pare i mare. Potser els qui sou nous a l’associació
pensareu que de pares i mares a l’APIC n’hi ha de
sobres, però els qui la vam començar sabem de
què estic parlant. Tant Joan Ferràndiz com la
nostra estimada Mercè Llimona van ser a l’Associació,
ens hi van recolzar en tot, i la Mercè fins i tot en
va ser presidenta.
Tots els qui coneixíem la Mercè sabem com va lluitar
contra la malaltia, amb valentia i bon humor; explicava als
nens que tenia les mans tan deformades per culpa d’un
accident de moto. Una vegada em va dir que el dolor és
com un company que no t’abandona mai: “Si un sol
dia pogués viure sense dolor ja seria feliç.”
No obstant, ella dibuixava, el dibuix li donava força
i ganes de viure, i dic això perquè es important
l’amor que posava en el seu treball.
Ella va ser una gran professional que no dubtava mai de consultar
quan tenia dubtes. Tenia una gran inquietud per no estancar-se,
una inquietud professional i artística que li feia qüestionar-se
el propi estil i les tècniques usades. En més
d’una ocasió m’havia manifestat el desig
que tenia de canviar, i deia que per més que s’hi
esforçava feia les coses com les veia, i les veia amb
tons pàl·lids i línies suaus,demostrant
la seva autenticitat, ensenyant-nos la importància de
connectar amb la pròpia essència que ens fa genuïns.
La Mercè va ser per a molts de nosaltres la nostra il·lustradora
d’infantesa, i el fet més important i que ens demostra
la gran qualitat del seu treball és que els seus llibres
ja son uns clàssics i formen part del més estimat
de diverses generacions. Els nens d’avui se segueixen
estimant els seus dibuixos tal com ella desitjava. La meva neboda
la Marta té una nina preferida que es diu Mercè
Llimona.
Carme Solé Vendrell
*APIC: Associació Professional
d'Il·lustradors de Catalunya