Préstec Consorciat (PUC)
Es pot escollir la institució que envia el llibre?
Es pot utilitzar el servei amb el carnet caducat?
Com puc saber si tinc alguna sanció o bloqueig?
Quines institucions hi participen?
Quins documents es poden treure en préstec?
Es poden demanar documents que no estiguin disponibles per PUC?
I si es retornen els documents amb retard?
Accés a les biblioteques participants
Quina diferència hi ha entre el servei de préstec consorciat PUC i el préstec interbibliotecari?
Consulta la informació sobre protecció de dades
Descripció
El Préstec Consorciat (PUC) és un servei gratuït, ràpid i senzill d’obtenció de documents tant físics com electrònics.
El servei permet sol·licitar documents físics (llibres, vídeos, etc) i també articles i capítols electrònics o digitalitzats tant de les institucions del PUC com d’institucions acadèmiques internacionals.
Per poder utilitzar aquest servei, cal tenir en vigor el carnet de lector de la BC i no tenir documents en préstec vençuts o estar bloquejat per sancions en el servei de préstec.
Vols un document que està disponible en una altra institució? Amb el PUC, pots!
Accés
Hi ha dues maneres d’accedir al servei:
- Fer una reserva via web a través del catàleg de la Biblioteca de Catalunya i sol·licitar tant documents físics com còpies d’articles o capítols o fragments de llibres digitals.
- Anant presencialment a la biblioteca propietària del document amb el carnet de lector de la BC. Aquesta modalitat només serveix per a documents físics disponibles.
Com fer la petició
PUC via web
Per defecte, l’Explora de la BC recupera documents del fons de la BC. Per comprovar si el llibre que necessiteu està disponible a alguna de les institucions participants, cal fer-ho de la següent manera:
- Identifiqueu-vos com usuari de la BC amb el codi de barres del carnet i la contrasenya. Si no l’heu canviat mai, serà el DNI amb la lletra en minúscula. Si l’heu canviat i no recordeu quina és, podeu reiniciar-la aquí.
- Seleccioneu l'àmbit de cerca CCUC/PUC (en cas que vulgueu un exemplar físic) o PUC+ (en cas que vulgueu un document electrònic) al desplegable del quadre de cerca.
- Feu clic al botó Aconseguir un exemplar físic (en cas que es vulgui físic) o a Obtenir (en cas de que es vulgui un document electrònic)
- El sistema comprova la disponibilitat d'exemplars i us informa si hi ha còpies disponibles per demanar. Si l’obra té diversos volums, aquí podeu escollir el que vulgueu.
- Un cop envieu la petició, automàticament, es generarà un missatge de confirmació indicant que la petició s'ha realitzat correctament.
Quan el document arribi a la BC, rebreu un missatge de correu electrònic. A partir d'aquesta data, tindreu quatre dies per recollir-lo.
En el cas que no hi hagi cap còpia que es pugui servir, rebreu un avís de cancel·lació de la reserva per correu electrònic.
→És important que tingueu el vostre correu electrònic actualitzat, per modificar-lo contacteu amb carnet@bnc.cat
Podeu consultar el manual d’ajuda i aquesta infografia
També podeu consultar l’estat de les vostres peticions a: El Meu Compte.
PUC in situ
Els usuaris de la BC poden adreçar-se personalment a qualsevol de les biblioteques membres del CSUC, identificar-se amb el seu carnet de la BC —requisit indispensable— i emportar-se documents en préstec.
Condicions
Nombre de peticions: 30 (entre préstecs, reserves i sol·licituds de digitalitzacions simultanis) per les peticions en modalitat web i 10 documents en modalitat in-situ.
Durada del préstec: 21 dies amb 6 possibles renovacions.
Lloc de recollida: a la Biblioteca de Catalunya o bé a la institució a la qual pertany el document (només en PUC-in-situ).
Devolució dels documents: a la Biblioteca de Catalunya o bé a la institució a la qual pertany el document
Les sol·licituds d’articles o capítols electrònics, es rebran per correu electrònic en un temps d’entrega d’habitualment 24h (excepte caps de setmana i festius).
La disponibilitat i temps d’enviament de les sol·licituds de digitalització d’articles o capítols, depenen exclusivament de la institució propietària. Es rebran per correu electrònic.
Si heu excedit el nombre màxim de documents, no veureu els botons de demanar.
Es pot escollir la institució que envia el llibre?
No, és un procediment automàtic. De tota manera, el temps d’espera no depèn de la universitat propietària, és el mateix vingui d’on vingui el document.
Es pot utilitzar el servei amb el carnet caducat?
No, cal renovar-lo primer: https://www.bnc.cat/Visita-ns/Llegir-a-la-BC/Com-fer-se-el-carnet
Com puc saber si tinc alguna sanció o bloqueig?
Si teniu un préstec vençut pendent de retorn estareu bloquejats.
Si ja heu retornat el document i no esteu segurs si encara teniu una sanció, ho podeu mirar a l’apartat “El Meu compte”, “Sancions + avisos”. Cada institució pot establir diferents sancions, per tant us recomanem fer clic a totes les universitats on tingueu activitat.
Si heu demanat un llibre per PUC però quan us arriba esteu bloquejats en la institució que l’envia, no us el podrem prestar fins que venci la sanció.
Si aquesta és llarga o el document té alta demanda, s’haurà de retornar i caldrà que el torneu a demanar quan desaparegui el bloqueig.
Temps d’arribada
Els documents arriben habitualment abans d’una setmana. Si triguen més temps, és possible que el document estigui prestat a un altre usuari i fins que aquest el retorni no el podreu consultar.
Podeu contactar amb la BC per a més informació: pib@bnc.cat
Quines institucions hi participen?
Les biblioteques participants en el PUC són la UB, la UAB, la UPC, la UPF, la UdG, la UdL, la URV, la UOC, la URL, la UVIC-UCC i la Biblioteca de Catalunya.
No estan incloses les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona (XBM) ni les biblioteques pertanyents al Sistema de Lectura Pública de Catalunya (biblioteques públiques provincials i les de titularitat municipal).
Quins documents es poden treure en préstec?
Els documents que estiguin disponibles al Cercador CCUC/PUC. Les institucions participants poden excloure documents per a l'ús exclusiu dels seus membres.
En general NO es poden treure en préstec els exemplars que a la columna on s’especifica el tipus de préstec hi diu «No es pot prestar», «No es presta», «Consulta a sala» o «Exclòs de préstec».
Es poden demanar documents que no estiguin disponibles per PUC?
Si el document que necessiteu no està disponible a través del PUC, es pot demanar mitjançant el Servei de Préstec Interbibliotecari. En aquest cas, el servei no serà gratuït i el document s’haurà de consultar dintre de la BC. Us informarem prèviament del cost aproximat, i si l’accepteu, cursarem la petició a la biblioteca propietària. Cada institució té la seva pròpia normativa, per tant no podem garantir que totes les peticions de PI es podran resoldre satisfactòriament.
Recollida
Quan el document arribi a la BC, rebreu un missatge de correu electrònic. A partir d'aquesta data, tindreu quatre dies per recollir-lo.
Els documents es recullen i es retornen el taulell d’accés de la BC, on es fan els carnets.
Renovació
La renovació la podeu fer vosaltres mateixos a través de “El Meu Compte” i abans que venci el termini.
Podeu renovar els documents fins a 6 vegades. Un cop estigueu a la vostra pantalla d’activitat i a l’apartat "PRÉSTECS”, seleccioneu els documents que vulgueu renovar i feu clic al botó “Renovar” o “Renovar seleccionats”.
Només en el cas que hagueu agafat els documents in-situ, fixeu-vos que tingueu la universitat propietària seleccionada a l’esquerra de la pantalla.
Podeu renovar els préstecs sempre i quan:
• Cap altre usuari no hagi sol·licitat el document.
• La renovació es faci dins del termini de préstec.
• No hagueu excedit el període màxim de renovació.
• No tingueu documents pendents de retornar.
• No estigueu bloquejats.
Si teniu problemes durant el procés de renovació, podeu contactar amb carnet@bnc.cat
Retorn dels documents
Independentment de com els hagueu obtingut, podeu tornar-los a la BC o bé en qualsevol biblioteca de la universitat a la qual pertany el document.
I si es retornen els documents amb retard?
El retard en la devolució implica la suspensió del servei de préstec d’un dia per cada dia de retard i per cada document.
Si no retorneu els documents o els retorneu malmesos, els haureu de substituir per exemplars de la mateixa edició o de característiques similars proposats per la biblioteca (si es troben exhaurits).
Fins que això no es compleixi, l'usuari queda exclòs temporalment del servei de préstec.
Accés a les biblioteques participants
Tant per al préstec in situ, com per a la consulta del fons bibliogràfic, com també per fer ús de les instal·lacions, les biblioteques de universitats del CSUC facilitaran mútuament l’accés als usuaris correctament acreditats de les altres institucions membres.
Tot i que l’accés a les biblioteques sol ser lliure, en algunes circumstàncies les normes de funcionament de les biblioteques poden limitar aquest accés, com per exemple en l'ús dels recursos electrònics.
Cada biblioteca estableix aquestes limitacions en les seves normes de funcionament, i en el cas dels períodes amb alta demanda, aquestes biblioteques podran establir mesures que prioritzin l'accés als usuaris de la pròpia institució.
Quina diferència hi ha entre el servei de préstec consorciat PUC i el préstec interbibliotecari?
PUC | Préstec Interbibliotecari (PI) |
És gratuït. | Subjecte a tarifes. |
Documents disponibles només a les universitats catalanes. | Documents de qualsevol biblioteca. |
Els documents es poden treure de la BC. | Els documents no es poden treure de la BC. |
L’usuari pot demanar-los directament sense intermediaris (via web o in situ). | L’usuari ha de demanar els documents a través del Servei de Préstec de la BC, no ho pot fer directament. |
Consulta el reglament complet:
https://confluence.csuc.cat/pages/viewpage.action?pageId=70026182
Consulta la informació sobre protecció de dades:
De la BC: https://www.bnc.cat/rgpd
Del CSUC: https://confluence.csuc.cat/pages/viewpage.action?pageId=121113109
Més informació:
Podeu contactar amb pib@bnc.cat