Continua amb el 'Speculum conscientie', amb els deu manaments, els pecats capitals, etc.; segueix amb diversos oficis, misses i oracions a la Mare de Déu, a l'Esperit Sant, a diversos sants (Mateu, Caterina, Sebastià, etc.). Com a dada curiosa, destacar que precedeixen el colofó les primeres frases de l'Evangeli segons Sant Joan, en castellà; a continuació del colofó, a l'última pàgina, figura l'escut dels Reis Catòlics amb el lema 'Tanto mo[n]ta' i, al peu, el títol de l'obra. Com pot comprovar-se per la data que apareix al colofó, aquest llibre d'hores s'imprimí pocs mesos abans de la mort de la reina Isabel la Catòlica, que esdevingué el 26 de novembre de 1504.
F. s3 (recto). Primeres frases de l'Evangeli segons sant Joan, en castellà
|
F. s4 (verso). Escut dels Reis Catòlicsi títol de l'obra
|
Imprès en tipus gòtics, el text és profusament il·lustrat. Apareix flanquejat, a manera d'orles, tant de decoració purament ornamental com de petites estampes, algunes de les quals incorporen epígrafs en francès. Estampes similars il·lustren el cos del text, que es complementen amb divuit estampes a tota plana. Totes elles responen a l'estil gòtic. La tècnica utilitzada és l'anomenada manière criblée , que usa planxes de metall tou gravades en relleu en lloc de fusta, estampades en premsa tipogràfica. Mútiples inicals ornades i altres elements tipogràfics són miniats en daurat, blau i vermell.
F. r4 (verso). Petita estampa dins del text
|
F. h4 (verso). Estampa a tota plana: Nativitat de Jesús
|
L'impressor, Philippe Pigouchet, imprimí un gran nombre de llibres d'hores, que Bohatta compta en un nombre de 184 edicions entre els anys 1488 i 1515.
F. l4 (verso). Petites estampes amb epígrafs en francès
|
|
L'enquadernació, que pot datar-se com del segle XIX o de principis del XX, és en tafilet marró fosc.
Té plans amb cantoneres metàl·liques daurades, decorades amb una flor, i tanca també metàl·lica.
Al centre del pla anterior hi ha una miniatura que representa la figura d'un sant (amb tota probabilitat Jaume) protegida per un vidre i emmarcada per un rectangle metàl·lic els costats del qual imiten la textura del tronc d'un arbre.
Els talls són daurats.
Aquest exemplar es va registrar a la biblioteca l'any 1953. Li falta el full amb signatura l1. Un segell de propietat ens remet a un antic posseïdor, Jakob Heinrich von Hefner-Alteneck (1811-1903), historiador i crític d'art alemany.
Moreau i Palau localitzen un exemplar a la Biblioteca Nacional de Palerm, actual Biblioteca Centrale della Regione Siciliana. S'ha trobat documentat també un altre exemplar al Museo Diocesano y Catedralicio de Ciudad Rodrigo.
Citació bibliogràfica
Hore beatissime Marie Virginis secundum usum Romane Ecclesie. Parisiis: Philippus Pigouchet, 20 juliol, 1504.
[280] p. ; 18'5 cm.
Referències bibliogràfiques: Bohatta 796; Moreau vol.1, p. 130; Palau 116133.
TOP: Res. 549-12º
Enllaços relacionats
Llibres d'hores al catàleg en línia de la BC