5.5.5 Sistemes comuns i característiques: els sistemes de casset
5.5.5.1 L'R-DAT (comunament conegut com a casset digital o simplement DAT) és l'únic sistema d'ús habitual que utilitza un format de casset desenvolupat específicament per a enregistraments d'àudio digital. Les cintes DAT s'han emprat àmpliament en enregistraments d’estudi i de camp, en la difusió i en arxius. Els equips de DAT nous pràcticament han desaparegut del mercat. Obtenir màquines professionals de segona mà és una solució, però presenten problemes de manteniment a mesura que els subministraments de peces de recanvi es van esgotant.
5.5.5.2 Alguns aparells enregistradors d'última generació operen fora de l'especificació. Permeten per exemple l’enregistrament a alta resolució de 96 KHz i 24 bits (a doble de velocitat), l'enregistrament del codi de temps (SMPTETimecode) o la quantificació amb la tecnologia Super Bit Mapping, basada en principis psicoacústics d’anàlisi per bandes crítiques a fi de maximitzar la qualitat de so d'àudio digital a 16 bits. Gràcies a aquesta tecnologia, els enregistraments originals a 20 bits es requantifiquen a 16 bits mitjançant un filtre de realimentació negativa de l’error de quantificació. Aquest filtre dóna forma de manera òptima a la corba espectral associada a l'error de quantificació, segons el que es determini per l'anàlisi de les característiques d'emmascarament i el nivell equivalent del senyal d'entrada a curt termini. A través d'aquesta tècnica, es disposa d’una qualitat subjectiva de so equivalent a disposar de 20 bits, en un enregistrament de DAT de 16 bits reals. La màxima qualitat s'assoleix només amb senyals que continguin freqüències inferiors als 5-10 KHz. Aquesta tecnologia no requereix una descodificació especial durant el procés de reproducció.
| Mode d’enregistrament i reproducció | Cinta preenregistrada (només per a reproducció) |
|||||
Estàndard | Estàndard | Opció 1 | Opció 2 | Opció 3 | Pista normal | Pista ampla |
|
Nombre de canals | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 |
Freqüència de mostreig (KHz) | 48 | 44,1 | 32 | 32 | 32 | 44,1 |
|
Nombre de bits de quantificació | 16 (lineal) | 16 (lineal) | 16 (lineal) | 12 (no lineal) | 12 (no lineal) | 16 (lineal) |
|
Densitat d’enregistrament lineal (quilobits per polzada) | 61,0 | 61,0 | 61,1 |
||||
Densitat d’enregistrament superficial (megabits per polzada quadrada) | 114 | 114 | 76 |
||||
Taxa de transmissió (megabits per segon) | 2,46 | 2,46 | 2,46 | 1,23 | 2,46 | 2,46 |
|
Capacitat del subcodi (quilobits per segon) | 273,1 | 273,1 | 273,1 | 136,5 | 273,1 | 273,1 |
|
Modulació | Conversió 8-10 |
||||||
Correcció | Reed-Solomon doble |
||||||
Seguiment | Seguiment de pista automàtic d’àrea dividida |
||||||
Dimensions del casset (mm) | 73 x 54 x 10,5 |
||||||
Duració d’enregistrament* (min) | 120 | 120 | 120 | 240 | 120 | 120 | 80 |
Amplada de cinta (mm) | 3,81 |
||||||
Tipus de cinta | Partícula de metall | Òxid |
|||||
Gruix de cinta (µm) | 13±1µm |
||||||
Velocitat de la cinta (mm/s) | 8,15 | 8,15 | 8,15 | 4,075 | 8,15 | 8,15 | 12,225 |
Distància entre pistes (µm) | 13,591 | 13,591 | 20,41 (pista ampla) |
||||
Angle de pista | 6 22 ’ 59 ” 5 | 6 23 ’ 29 ” 4 |
|||||
Tambor estàndard | Ø30 mm, 90 contacte |
||||||
Velocitat de revolució del tambor (r.p.m.) | 2000 | 1000 | 2000 | 2000 |
|||
Velocitat relativa (m/s) | 3,133 | 1,567 | 3,129 | 3,133 | 3,129 |
||
Azimut del capçal | ±20 |
Taula1 Secció 5.5 Especificacions dels diferents modes d’enregistrament i reproducció de DAT per a cintes verges i preenregistrades
* Hi ha diverses longituds de cinta, cadascuna amb una capacitat diferent. Algunes cintes, especialment les dissenyades per a enregistrar dades, superen les capacitats que es descriuen a la taula (n.dels t.).
5.5.5.3 El DCC (Digital Compact Cassette) de Philips es va introduir (sense èxit) com un producte de consum que oferia certa compatibilitat amb cintes analògiques compactes mitjançant la capacitat de reproducció de cassets analògics en els equips DCC. Avui dia el DCC es considera obsolet.
Format | Variants | Tipus de suport | Pistes d’àudio i dades | Estàndards d’àudio digital acceptats | Interfície |
Casset Digital o R-DAT | Codi de temps no és part de l’estàndard R-DAT però es pot implementar en el subcodi. Alguns DAT preenregistrats empren cinta ME (metall evaporat) | Casset amb cinta de partícula de metall de 3,81 mm | Estèreo. El subcodi inclou marcadors estandarditzats a més de bits d’usuari per a extensions de propietat | PCM de 16 bit a 32, 44,1 i 48KHz | AES-422 a les màquines professionals. S/PDIF estàndard. |
DCC |
| Casset de CrO2 de 3,81 mm | Estèreo. L’estàndard de metadades accepta dades descriptives mínimes | PCM amb compressió PASC (reducció de bits de 4:1) |
|
Formats en cinta de vídeo: vegeu taula 4 |
|
|
|
|
|
Taula 2, secció 5.5 Cassets d’àudio digital
____________________________