S'inicia la catalogació del fons Brugalla
La Biblioteca de Catalunya (BC) adquirí l’any 2008 el fons sencer del taller Brugalla, i es convertí en aquell moment en la biblioteca nacional més important quant a la custodia d’un patrimoni dedicat a l’art de l’enquadernació. A més d’una col·lecció de més de 5.000 “petits ferros” i rodes per daurar, la BC adquirí un arxiu excepcional, una biblioteca especialitzada en les arts del llibre, milers de dibuixos i diversos centenars de llibres enquadernats, a més d’objectes, maquinària, i material específic d’enquadernació, com papers de guarda, pells, etc.
Emili i Santiago Brugalla, pare i fill, són dues figures influents i decisives en l'entorn de l’enquadernació artística espanyola durant tot el segle XX. Emili Brugalla i Turmo (1901-1986) fou un dels artistes enquadernadors més destacats del món des dels anys trenta del segle XX fins a la seva mort. La seva obra transmet una passió quasi mística per la decoració exterior dels llibres i van ser els estils clàssics el seu millor exponent. El seu fill, Santiago Brugalla i Aurignac (1929), incorporat al taller des dels anys cinquanta, variarà de manera progressiva el discurs decoratiu de les enquadernacions i seguirà una trajectòria inspirada en les arts decoratives; sobretot en les avantguardes artístiques i és Gaudí el seu referent més clar.
La BC ha començat el procés de catalogació del Fons Brugalla que es mantindrà com una col·lecció tancada, de manera que el fons sigui més fàcilment identificable. Les diverses unitats i seccions de la BC treballaran alhora en la catalogació de revistes, llibres, manuscrits i material gràfic (dibuixos, plantilles, gravats, mostres, objectes, diplomes, fotografies, etc.). Un cop acabada, la catalogació oferirà una àmplia visió de tot el conjunt conservat i estarà a disposició dels usuaris.
Dins d’aquest fons, cal destacar la col·lecció dels ferros per daurar, els dibuixos i les plantilles utilitzats pel taller Brugalla per a realitzar les enquadernacions que tanta fama adquiriren per la seva excel·lència en l’execució i qualitat de materials. També és important la col·lecció d’enquadernacions que vesteixen els llibres, la majoria de les quals, són obres de veritable valor bibliòfil i patrimonial. Llibres d’alta bibliofília francesa de finals del segle XIX i principis del XX; llibres antics de literatura espanyola com Lope de Vega o Quevedo; llibres catalans antics i moderns, de bibliofília i de literatura, o llibres que per a ell van tenir un sentit especial, com l'enquadernació feta per a una edició senzilla de Les aventures extraordinàries d’en Massagran (1933), de Folch i Torres, i en la qual Brugalla escriu al full de guarda:
“aquest és el llibre que quan era infant llegia amb delectança; per aquest motiu l’he relligat sumptuosament en recordança dels bons temps passats en la seva lectura i com homenatge a son autor Josep Mª Folch i Torres i a Junceda il·lustrador. Barcelona, novembre 1952. Emili Brugalla”.
O d’altres obres, com un estudi d’una enquadernació de Pierre Legrain (aleshores propietat de Gustau Gili), fet en clar homenatge al llenguatge artístic de les avantguardes i que va utilitzar per enquadernar l'any 1953 Le cas du Dr. Jekyll et de Mr. Hyde (1926), llibre il·lustrat amb xilografies de Constant Le Breton.
Plantilla per l'enquadernació de Le cas du Dr. Jekyll et de Mr. Hyde. (1953)
Enquadernació per a Le cas du Dr. Jekyll et de Mr. Hyde. (1953)
Totes les enquadernacions artístiques del Fons Brugalla, seran descrites i s’afegiran a la Memòria Digital de Catalunya, dins l'apartat “Enquadernacions Artístiques“, per difondre la seva obra, fins i tot la més desconeguda.
La relació d’Emili Brugalla amb la Biblioteca de Catalunya sempre fou molt estreta. L’amistat amb el Dr. Pere Bohigas féu que participés en moltes iniciatives com per exemple l’”Exposició de Bibliofília” de 1963, presentada durant el Congrés Internacional de Bibliofília -efemèride que aviat complirà cinquanta anys-, on exposà de manera admirable un conjunt de les seves enquadernacions, moltes de les quals,ja són a la BC (Col·lecció Espona). El seu vincle amb la BC li permeté l'accés i l'estudi a les col·leccions d’enquadernacions de la BC, com la d’Hermenegild Miralles o la de Bonsoms-Chacón.
Aitor Quiney
Servei d'Emmagatzemament, Preservació i Conservació
Comments
Enquadernacions artístiques
Reis Fontanals
12/03/2012 8:35 am