La Biblioteca de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona han signat un conveni de col·laboració amb l’objectiu de conservar el dipòsit legal dels documents publicats en el repositori digital institucional de l’Ajuntament BCNROC (Repositori Obert de Coneixement https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui).
Amb aquest acord, la Biblioteca de Catalunya reconeix el BCNROC com a repositori segur de conservació del dipòsit legal per a la documentació electrònica generada pel Grup municipal i es compromet a assessorar tècnica i tecnològicament el consistori pel que fa a la conservació de les publicacions municipals en línia.
Per la seva part, l’Ajuntament de Barcelona es compromet a mantenir els requeriments tecnològics i de gestió de la informació fixats per la Biblioteca de Catalunya per garantir que el BCNROC és un repositori segur per al dipòsit legal dels documents en línia. Bàsicament, es tracta de requeriments sobre infraestructura i integritat de dades, seguretat de la informació, metadades i formats dels fitxers.
A Catalunya, el dipòsit legal és competència de la Biblioteca de Catalunya, que s'encarrega de rebre i preservar tota la producció editorial i audiovisual catalana. Des del 2015, amb la publicació del Reial decret 635/2015, de 10 de juliol, pel qual es regula el dipòsit legal de les publicacions en línia, la Biblioteca de Catalunya pot establir acords de col·laboració amb entitats públiques o privades que disposin de plataformes de distribució de publicacions i recursos digitals a Internet, com és el cas de l’Ajuntament de Barcelona.
El model de col·laboració acordat s’alinea amb el propi concepte d’Internet, un entorn digital obert, col·laboratiu i participatiu. L’acord signat permet dibuixar un escenari més sostenible per a la recollida i preservació d’uns recursos digitals que són creixents i pràcticament inabastables sense crear un context de cooperació.
BCNROC és el repositori institucional d’Accés Obert de l’Ajuntament de Barcelona on es diposita tota la documentació de difusió pública produïda per l’Ajuntament i els seus ens vinculats, així com les col·leccions digitalitzades patrimonials municipals.
Permet recollir, emmagatzemar, gestionar, compartir, transformar i difondre aquests recursos d’informació i les seves metadades, facilitant les recerques i la seva posterior recuperació, accés i reutilització pública. Inclou els documents que es publiquen fruit de l’activitat d’estudi, anàlisi, recerca i seguiment d’obres i serveis; els documents normatius i altra documentació de rellevància jurídica; polítiques i documents estratègics, i documents publicats per obligatorietat normativa. També s’inclouen les col·leccions digitals i/o digitalitzades del Departament de Documentació i Accés al Coneixement (SEDAC) i les altres biblioteques municipals.