Dia 21 de març […] En esta nit, a vuit hores, s’ha cantat i tocat, ab tots los instruments de cordes i de vent, ab les timbales en los passatges a què devien entrar, lo drama sacro de La creació del món, que ahir la nit se provà en casa Múnter, o Clariana. Jo, si bé no he entrat a la sala de tota esta gran orquestra de la Confraria dels Velers, l’he escoltada tota baix al carrer, frente a la casa i de les voltes, sens prejudici de mos oídos de tant soroll com hi hauria allí dintre de contrabaixos, clarins, trompes i timbales en alguna ària estrepitosa, i en finals o coros, en dita famosa obra de música de Haydn; no perdent instruments -àdhuc fogots i flautes travesseres, los més suaus de tots- ni les veus -de mossèn Anton Cassanyes, xantre del Palau i capellà de la cúria; d’en Maginet; d’en Vinyals, segon contralt de la Seu, i d’en Sauri, tenor de la capella de música de Santa Maria del Mar- per quedar la finestra d’aquella sala dels Velers un poc oberta.
En efecte, tenen raó d’alabar tota esta música lo doctor Anton Bardolet i mon fill Rafel, per ser molt harmoniosa, i patètica en algunes àries, […] ab obligats de flautes travesseres, fogots i trompes […].
I que viva don Joanet Clariana, que ha proporcionat tota esta diversió de música del drama sacro a les senyores i senyors de Barcelona, sent l’amo d’una tan famosa obra de música, a ell vinguda de París, que l’ha pagada ab diner sonant com la música. I sent tan agradable a quantes persones de delicat gust que l’han oïda, i trobant-hi nou gust en oir-la, se repetirà i se farà la mateixa funció en la vinent Pasqua Florida en lo gran saló del Palau.
Extret de: Rafael d’Amat i de Cortada, baró de Maldà. Calaix de Sastre. Selecció i edició a cura de Ramon Boixareu. (Barcelona: Curial, 1987-2003), vol. 7: 1804-1807, p. 18.
Descàrrega el tríptic de l'exposició