Propera parada: Torre Baró

La pel·lícula catalana El 47, estrenada el setembre passat, i que ha esdevingut un èxit a les taquilles, explica la història d’un conductor d’autobús, veí de Torre Baró, que, després d’anys de reivindicar i sol·licitar, sense èxit, a l’Ajuntament de Barcelona que el transport públic arribés al seu barri, va decidir segrestar l’autobús que conduïa, de la línia 47, i el va fer arribar fins a Torre Baró amb el suport dels veïns. Era el maig de 1978, i ell es deia Manuel Vital Velo.

Si miréssim de documentar el protagonista de la història, el context dels fets i la repercussió que van tenir, a la BC s’hi poden trobar diversos documents que en són testimoni.

Al Fons Josep M. Huertas Claveria s’hi conserva documentació diversa que ens aporta informació sobre el protagonista. En primer lloc, un escrit, datat de la primavera de 1996 a Torre Baró, en què el mateix Vital explica la seva vida des que va arribar a Barcelona, i com es va implicar en els moviments veïnals i sindicals:

Torre Baró Primavera 1996, Manuel Vital Top.: Fons Josep M. Huertas, capsa 72

Nascut a Valencia de Alcántara el 1923, va emigrar a Catalunya el 1947, fugint de la misèria i del record de l’afusellament del seu pare, l’octubre de 1936. Primer es va establir al Clot, i després va comprar una parcel·la a Torre Baró. Ell i la resta de veïns s’hi van construir cases, que primer eren barraques que la policia enderrocava, però les tornaven a construir, i van crear una associació de veïns per defensar-se millor. Vital va entrar a treballar com a conductor a la companyia de tramvies de Barcelona, després de treballar un temps en el sector de la construcció. El 1971 es va sumar a una vaga de conductors, el van acomiadar i jutjar i no el van admetre de nou fins al 1977, tot i haver guanyat el judici anys abans, amb els seus companys. Entre 1971 i 1977 es va dedicar a fer de repartidor amb una furgoneta. Una vegada readmès, va seguir implicant-se en l’associacionisme veïnal com a president de la Asociación de Cabezas de Familia de Torre Baró, i va ser quan va conduir l’autobús fins al seu barri.

Pel que fa a l’activitat com a sindicalista, en el mateix fons Huertas s’hi conserva una reproducció fotogràfica d’una carta adreçada a Josep M. Socias Humbert, Delegat Provincial de Sindicats, en què representants sindicals li demanen que rectifiqui unes declaracions públiques que va fer sobre uns treballadors que havien fet la vaga de conductors d’autobusos de 1971 tot qualificant-los de subversius, després que la justícia havia resolt que l’empresa de transports de Barcelona havia de readmetre els treballadors acomiadats. Un dels signants era Manuel Vital, i la carta és del 4 d’abril de 1972

Carta de representants sindicals Top.: Fons Josep M. Huertas, capsa 14/21

I com a representant veïnal, en qualitat de president de l’Asociación de Cabezas de Familia de Torre Baró, el 1976 va signar un escrit adreçat a l’empresa que feia les obres de pavimentació dels carrers del barri per un accident que va causar la col·locació dels pals de l’electricitat mentre es pavimentava.

Maig 76, Con ruego de publicación Top.: Fons Josep M. Huertas, capsa 72

Tres anys abans, el 1973, s’havia iniciat el pla parcial d’ordenació urbana de Torre Baró i els veïns van adreçar una carta a l’Ajuntament de Barcelona per saber l’estat de les impugnacions que s’hi havien fet i pels rumors de transaccions de terrenys que donaven lloc a l’especulació. El Noticiero Universal se’n feia ressò i explicava que la carta de l’associació de veïns la signava el seu president, Manuel Vital.

El Noticiero Universal, 12 de febrer de 1973, p. 21 Top.: 07(46.71Bar)Not Gfol

https://arca.bnc.cat/arcabib_pro/ca/catalogo_imagenes/grupo.do?path=1583055&posicion=21&presentacion=pagina&registrardownload=0]

I en relació al context dels fets, a la BC s’hi conserva bibliografia sobre la història dels transports a Barcelona, i concretament dels autobusos, i hi expliquen els fets del 47:

Fernández Valentí, Ricard. Històries dels transports de Barcelona. Anècdotes, curiositats del metro, autobús i tramvia. [Barcelona]: L’Arca, 2023, p.103-107.

https://explora.bnc.cat/permalink/34CSUC_BC/1n22j00/alma991017360348406716

- Els autobusos a Barcelona: 100 anys fent xarxa (1922-2022). El Papiol, Barcelona: Efadós; Transports Metropolitans de Barcelona : Ajuntament de Barcelona, 2022, p.176.

https://explora.bnc.cat/permalink/34CSUC_BC/1n22j00/alma991017220330006716

Huertas, Josep M. Barcelona en lluita: el moviment urbà 1965-1996. Barcelona: Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona, DL 1996, p.66.

https://explora.bnc.cat/permalink/34CSUC_BC/1n22j00/alma991013118829706717                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

I pel que fa a la repercussió que va tenir el fet de fer arribar l’autobús a Torre Baró, que es va traduir en l’allargament de la línia 47, així com de la línia 31, també podem trobar documents que ho testifiquen. Aquesta ampliació de la línia es veu reflectida en els mapes de transports de Barcelona conservats a la biblioteca, que testimonien com l’acció de Manuel Vital va fer que el transport públic arribés a zones on aquest servei era essencial.

Recorregut de la línia 47 i mapa a Barcelona a la vista guía de la ciudad con sus monumentos y transportes urbanos Top.: XV C 1024

Recorregut del 47 a Barcelona guia oficial de transportes urbanos Top.. XV C 3506

Mapa de Guía urbana de Barcelona [1997] XV C 752

Fins aquí un petit recorregut pels fons de la BC que, com l’autobús 47, pot arribar més lluny i tenir més parades en properes ocasions, tot fent cerques en altres fons. De moment, però, una mostra de com la documentació que es conserva a la biblioteca és una font d’informació que ajuda a documentar l’actualitat i alhora a explicar-nos la història passada, la d’El 47: un acte de desobediència civil que va aconseguir un dret tan legítim i fonamental com el de poder arribar amb transport públic als barris més desfavorits d’una ciutat.

Signatura de Manuel Vital, Top.: Fons Josep M. Huertas, capsa 72

 

Mercè Comas Lamarca 
Servei d’Accés Informació i Obtenció de Documents (SAIOD)

 

Bibliografia:

Fernández Valentí, Ricard. Històries dels transports de Barcelona. Anècdotes, curiositats del metro, autobús i tramvia. [Barcelona]: L’Arca, 2023, p. 103-107.

https://explora.bnc.cat/permalink/34CSUC_BC/1n22j00/alma991017360348406716

- Els autobusos a Barcelona: 100 anys fent xarxa (1922-2022). El Papiol, Barcelona: Efadós; Transports Metropolitans de Barcelona : Ajuntament de Barcelona, 2022, p. 176

https://explora.bnc.cat/permalink/34CSUC_BC/1n22j00/alma991017220330006716

Huertas, Josep M. Barcelona en lluita: el moviment urbà 1965-1996. Barcelona : Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona, DL 1996, p. 66.

Fons Josep M. Huertas Claveria https://www.bnc.cat/Fons-i-col-leccions/Cerca-Fons-i-col-leccions/Huertas-Josep-M 

Comentaris

El passat documentat del present

O el present documentat del passat.
La Biblioteca de Catalunya sempre hi és. Genial Mercè!