Menú superior





Ets a: Inici / El Blog de la BC / Ella Fitzgerald va ser a Barcelona el 1966 i Joaquim Romaguera i Ramió, també


Right menu

Arxiu

Dl Dt Dc Dj Dv Ds Dg
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Etiquetes



Ella Fitzgerald va ser a Barcelona el 1966 i Joaquim Romaguera i Ramió, també

 

Programa del concert d’Ella Fitzgerald i Duke Ellington a Barcelona el 1966

 

A les portes del 57è Festival de Jazz de Barcelona 2025[i], ens fem ressò del concert inaugural del divendres 10 d’octubre al voltant d’Ella Fitzgerald amb la Barcelona Jazz Orquestra (BJO). Es commemoren els seixanta anys del mític concert de dues de les figures del jazz més reconegudes internacionalment: la cantant Ella Fitzgerald (1917-1996) acompanyada pel Trio de Jimmy Jones, i el compositor, pianista i director Duke Ellington (1899-1974) amb la seva orquestra. El concert va tenir lloc al Palau de la Música Catalana el 25 de gener de l’any 1966 en dues sessions, a les 11h i a les 19h, i va assolir un èxit tan monumental que va esdevenir la llavor del futur festival internacional, tal i com s’esmenta en el programa del Festival d’enguany: «el promotor, Joan Roselló (propietari aleshores del Jamboree), va decidir crear el Festival de Jazz de Barcelona aquella mateixa tardor»[ii].

Dani Alonso, director de la BJO, defineix a Ella Fitzgerald com «una de les cantants més importants de la història i, dins del jazz, la més famosa i la que va tenir una carrera més llarga, des del seus inicis amb Chick Webb al Savoy l’any 1935 fins al seu darrer concert abans de la seva retirada al Carnegie Hall el 1991»[iii]

Caricatura d’Ella Fitzgerald per Carlos Avallone, 1973

Dins el catàleg de la Biblioteca de Catalunya trobem diversos documents de la cantant o sobre ella; per exemple, entre els enregistraments sonors apareix un disc LP publicat a Barcelona el 1966. Però volem centrar-nos en un dels fons més rellevants sobre el jazz a Barcelona conservats a la Biblioteca. Es tracta del fons de l’enginyer, crític, historiador i documentalista cinematogràfic Joaquim Romaguera i Ramió (Barcelona, 1941-2006). Romaguera va recopilar al llarg de la seva vida un nombre considerable de documents al voltant de les seves dues grans aficions: el cinema i el jazz. Mentre que la col·lecció centrada al voltant del cinema es conserva a la Universitat Autònoma de Barcelona[iv], la col·lecció de jazz es preserva a la Biblioteca de Catalunya[v].

Va ser un dels fundadors de diversos cineclubs, dirigí la Federació Catalana de Cineclubs entre els anys 1982 i 1987, treballà com a documentalista a BTV i participà en algunes de les col·leccions d’art i comunicació editades per Gustau Gili entre els anys 1974 i 1993. També va col·laborar en diaris com l’Avui i el Diari de Barcelona, així com les revistes L’Avenç, Imagen y Sonido, El Món, Revista de Catalunya iPel·lícula ꟷde la que en fou fundador i coordinadorꟷ. Entre les seves obres sobre el cinema destaquen: Textos y manifiestos cinematográficos(1980), Un mecenatge cinematogràfic: Vida i obra de Delmiro de Caralt (1987), Tísner l’escenògraf: Teatre, cinema, televisió, publicitat (1995), Memòries d’un exiliat (2002) i Diccionari del cinema a Catalunya (2005).

 

Signatura d’Ella Fitzgerald datada el 1967

Potser, la faceta jazzística passa més desapercebuda però en els anys seixanta i posteriors esdevé un testimoni cabdal del jazz a Catalunya, i especialment a Barcelona. Bona part del moviment jazzístic, fossin concerts, jams sessions, publicacions o altres iniciatives, va ser possible gràcies a l’esforç i la implicació d’iniciatives privades i particulars com la del mateix Romaguera. Entre els treballs i articles sobre el jazz, a vegades signats com a “J.A.R.R.”, cal remarcar la recopilació bibliogràfica i la història del jazz, així com la seva obra El jazz y sus espejos (2002)[vi].

Roser Vendrell, vídua de Romaguera, oferí en donació el fons musical a la Biblioteca de Catalunya l’any 2007. El fons inclou documents datats des del 1929 fins el 2006, i comprèn unes cinc mil tres-cents unitats documentals del seu arxiu, juntament amb uns quatre-cents volums provinents de la seva biblioteca personal.

Cercant a Ella Fitzgerald dins el Fons Joaquim Romaguera i Ramió, podem localitzar una signatura autògrafa amb una anotació de diferent grafia que identifica la data de l’autògraf: 15 de febrer de 1967 (M-JRom-313). També trobem documents gràfics com, per exemple, una caricatura a tinta signada pel seu creador, el dibuixant, pintor, fotògraf i músic Carlos Avallone (1936-2013) datada el 1973 (M-JRom-587); un segell de la sèrie “Les Grands Musiciens Noirs” de la República Popular del Congo (1973) amb la seva imatge (Top. M-JRom-96); una postal (M-JRom-707) o la reproducció d’una imatge per l’editorial Alphonse Leduc del 1966 (M-JRom-633).

Cartell del concert d’Ella Fitzgerald i DukeEllington a Barcelona el 1966

Però el motiu principal d’aquest escrit ve donat especialment per la sèrie de documents al voltant del concert del 1966. A banda del cartell (M-JRom-709) i el programa (M-JRom-343-345), destaquen unes trenta-cinc fotografies en blanc i negre preses a l’aeroport d’El Prat, tal i com era conegut llavors l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Són imatges preses a peu de l’avió, en les que es pot reconèixer a Ella Fitzgerald i Duke Ellington, entre altres, essent rebuts per una multitud, entre organitzadors, admiradors i periodistes (M-JRom-394).

                                                     Arribada dels músics a l’aeroport d’El Prat, gener de 1966

Les col·leccions i els fons custodiats per la Biblioteca de Catalunya contenen veritables tresors i extraordinàries sorpreses. Tan sols cal deixar-se portar per la curiositat i les ganes de conèixer. Joaquim Romaguera i Ramió va impulsar i portar a cap una tasca ingent vers el cinema i el jazz a Barcelona que, a més a més, va tenir l’encert de conservar. Serveixi aquest text de reconeixement a aquest enginyer aficionat al jazz i el seu llegat sobre el món jazzístic, tot esperant que esdevingui una espurna per incentivar un mereixedor estudi amb profunditat.

«Ella Fitzgerald, sí, torna al Palau»
I Joaquim Romaguera i Ramió, sí, també hi torna.

 

Rosa Montalt
Secció de Música

 

[i]  57è Festival de Jazz de Barcelona 2025 <https://www.jazz.barcelona/ca/>

[ii] The moment of truth (homenatge a Ella Fitzgerald) <https://www.jazz.barcelona/ca/barcelona-jazz-orquestra-2025>

[iii]  The moment of truth (homenatge a Ella Fitzgerald) <https://www.jazz.barcelona/ca/barcelona-jazz-orquestra-2025>

[iv]  Universitat Autònoma de Barcelona, Fons Joaquim Romaguera i Ramió <https://www.uab.cat/ca/biblioteques/joaquim-romaguera>

[v]  Biblioteca de Catalunya, Fons Joaquim Romaguera i Ramió<https://www.bnc.cat/Fons-i-col-leccions/Cerca-Fons-i-col-leccions/Romaguera-i-Ramio-Joaquim>

[vi]  J. Romaguera i Ramió. El jazz y susespejos. Madrid: Ediciones de la Torre, 2002 (Nuestro mundo. Logos;  30, 33)<https://explora.bnc.cat/permalink/34CSUC_BC/1fpark4/alma991008781299706717>

Comentaris

Recerques

Enhorabona per un bon article que evidencia els tresorets amagats dins els fons personals. De tant en tant, és important fer una ullada al contingut dels inventaris dels fons descrits, perquè sempre hi ha troballes inesperades i interessants.