Terceres Jornades sobre el Patrimoni Sonor i Audiovisual
2021





Ponents

Juan Alonso Fernández

Arxiver audiovisual als Arxius Històrics de la Unió Europea (HAEU)

Llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona i en Documentació, també per la UAB. Té un títol de postgrau en Gestió, Conservació i Difusió d’Arxius Fotogràfics per l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió de Documents i ha estudiat Comunicació Audiovisual a la Universitat Oberta de Catalunya. Ha publicat diversos articles sobre documentació fotogràfica i compta amb més de catorze anys d’experiència en gestió fotogràfica i audiovisual, treballant com a tècnic i consultor per a diverses empreses i institucions tant del sector públic com del privat.

Enric Cobo

Cap del Servei de Coordinació General d'Arxius de la Generalitat de Catalunya

Llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Arxivística i Gestió de Documents per l'Escola Superior d'Arxivística i Gestió de Documents.

Gerard Corbella i López

Director de “Cult-TIC, projectes TIC pel patrimoni cultural”
És el fundador (2019) de “Cult-TIC, projectes TIC pel patrimoni cultural”, empresa dedicada a la gestió i difusió de col·leccions de patrimoni cultural per a museus, arxius i centres de documentació, realitzant projectes per a institucions culturals catalanes, d’àmbit estatal i a Amèrica Llatina. Llicenciat en Història per la Universitat de Barcelona, postgraduat en Antropologia Audiovisual i doctorand en el programa de “Societat de la Informació i el Coneixement” de la Universitat Oberta de Catalunya, ha exercit com a professor col·laborador en aquesta universitat.
Prèviament havia estat el responsable del centre de documentació del Memorial Democràtic (2009-2019) i treballat com a tècnic del Museu Comarcal de l’Urgell (2005-2009).
En els seus setze anys d’experiència s’ha focalitzat en la gestió i difusió de col·leccions de memòria, destacant entre altres el Banc de la Memòria Democràtica o projectes expositius en línia com “Bajo Tierra. Exhumaciones tempranas en Navarra” per l’Instituto Navarro de la Memoria.

Pol Cruells Raurich

Bibliotecari de la Unitat de Sonors i Audiovisuals de la Biblioteca de Catalunya

Comença a treballar a la Biblioteca de Catalunya el 1994 a la Secció de Col·leccions Generals. Del 2002 al 2011 treballa a la Xarxa de Biblioteques Públiques Municipals de Sabadell. Torna a la BC, a la Secció de Música, del 2013 al 2019. En l’actualitat forma part de l’equip de la Unitat de Sonors i Audiovisuals de la Biblioteca de Catalunya.

Giovanna Fossati

Conservadora en cap del Eye Filmmuseum, professora de patrimoni cinematogràfic a la Universitat d'Amsterdam (Països Baixos)

És la comissària en cap del Eye Filmmuseum (Amsterdam), on supervisa una col·lecció de més de 50.000 títols. També és professora de patrimoni cinematogràfic i cultura cinematogràfica digital a la Universitat d’Amsterdam on ha impartit classes al “MA Preservation and Presentation of the Moving Image Program” des que es va crear, el 2003. És autora de nombrosos llibres i articles especialitzats en aquestes temàtiques.

David González Ruiz

Tècnic d'arxius de la Secció d'Imatge i So de l'Arxiu Històric de Sabadell 

Llicenciat en Història per la Universitat de Barcelona, llicenciat en Documentació per la Universitat Autònoma de Barcelona, màster en Gestió de Continguts Digitals per la Universitat de Barcelona, doctorant d'últim curs del Departament d'Història de l'Art de l'Universitat Autònoma de Barcelona (línia d'investigació: història de la fotografia). Autor de diversos articles sobre preservació digital i història de la fotografia.

Marta Grassot Radresa

Responsable del Centre de Documentació de l'Orfeó Català (CEDOC)

Llicenciada en Història de l’Art per la Universitat de Girona, llicenciada en Història i Ciències de la Música i DEA en Musicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, i graduada superior en Arxivística i Gestió Documental per l’Escola Superior d’Arxivística de la Universitat Autònoma de Barcelona. Des del 2012 és directora del Centre de Documentació de l’Orfeó Català al Palau de la Música Catalana, on des de llavors ha dirigit el projecte basat en un impuls pel que fa el tractament, preservació, accés i difusió de tots els fons i col·leccions musicals.

Sandro Machetti Sánchez

Professor d'Història de l'Art de la Universitat de Lleida

Llicenciat en Geografia i Història, especialitat en Història Contemporània (1987) i especialitat en Història de l'Art (1990). Professor de teoria i història de cinema i les arts audiovisuals a la Universitat de Lleida des de 1994. Els seus principals àmbits de recerca i estudi són el precinema, el cinema dels orígens, el cinema català i espanyol i la recuperació del patrimoni audiovisual. Autor o coautor, entre d'altres, de El precinema a Lleida. Cultura i espectacles precinematogràfics i el seu públic entre 1845 i 1896, Què és el precinema? Bases metodològiques per a l’estudi del precinema i L’Abans. Lleida. Recull gràfic 1860-1982. Va ser cofundador i un dels coordinadors de Cine-ull, Cineclub de la UdL (1993-1996) i comissari de programació de Filmoteca de Catalunya a Lleida (2003-2014).

Luis Macías

Cineasta, docent independent i membre de Cràter-Lab

És artista, cineasta i compositor d'imatges. Les seves obres en format fílmic súper 8,16 mm, 35 mm i / o vídeo es componen per projecció, performance o instal·lació. És cofundador i membre actiu de Cràter-Lab un laboratori de cinema analògic independent gestionat per artistes. Paral·lelament és programador i docent independent, desenvolupant tallers teoricopràctics especialitzats en diferents variants de cinema experimental. Actualment és professor a Elias Querejeta Zine Eskola. També ha participat en diverses exposicions col·lectives i realitzat un exposició individual. Les seves obres i pel·lícules s'han vist en festivals de cinema, centres d'art i museus de tot el món.

Noel Méndez

Cap de l'Àrea de Cinema de l'EMAV

Va estudiar a l’Escola de Mitjans Audiovisuals de Barcelona (EMAV) el cicle d’Il·luminació i Tractament de la Imatge. Va cursar la carrera de Periodisme a la Universitat Autònoma de Barcelona. Imparteix classes d’il·luminació, càmera i direcció a l’EMAV des de 2007 i des de 2012 és el responsable tècnic del Departament de Cinema de l’Escola.
Ha fet diversos videoclips i curtmetratges i molts han estat premiats: Chicha chicha (premi del públic del Visual Sound de Barcelona), Desierto Rojo (Genre Celebration Millor Curtmetratge en la secció NOIR, premi a Millor Actriu), Washakie i el noi de les mans mullades (premi a la millor qualitat tècnica en el Festival Julius). També escriu articles tècnics i reflexiona sobre el món audiovisual en les webs d’Avisual, Área visual y MTK.

Miquel Mirambell Abancó

Director de l'Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (ESCRBCC)

Doctor en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona i des de 2008 catedràtic d’Arts Plàstiques i Disseny. Des de 1992 exerceix com a professor d’Història de l’Art a l’ESCRBCC, de la qual n’és el director des de 2009. Ha impartit cursos a la Universitat Catalana d’Estiu i ha col·laborat com a docent en el Grau d’Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya i en el Màster Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural de la Universitat Roviera i Virgili. Des de 2018 col·labora en el Grau d’Arts de la Universitat Oberta de Catalunya i en el Màster interuniversitari de Gestió Cultural (UOC, UdG). Com a investigador, s’ha especialitzat en l’art català dels segles XVI-XVIII i és autor del llibre La pintura del segle XVI a Vic i el taller dels Gascó. També s’ha interessat per la història de la conservació i restauració publicant diversos articles i llibres especialitzats.
Ha obtingut el «Premi Plana de Vic 1997», organitzat pel Patronat d’Estudis Osonencs.

Ariadna Morente Pagès

Coordinadora de formació contínua de l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió de Documents (ESAGED) 

És graduada en Història per la Universitat de Girona i màster en Arxivística i Gestió de Documents per la ESAGED-UAB. Ha exercit com a tècnica d’arxiu i gestora documental a l’administració pública així com també a empreses privades. Actualment és coordinadora de formació contínua a l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió Documental (ESAGED).

Joan Pérez i Ventayol

Director de l'ESAGED

És doctor en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona i també és Graduat Superior en Arxivística i Gestió de Documents i Postgraduat en Gestió de Documents Electrònics per la ESAGED-UAB. Ha exercici de gestor documental a l’administració pública durant més de deus anys i també ha estat arxiver a l’Arxiu Històric de Terrassa i Comarcal del Vallès Occidental. Més tard es va incorporar a l’ESAGED com a coordinador de formació contínua i com a professor del Màster en Arxivística. Actualment, i des de fa tres anys, és el director de l’Escola.

Jordi Pons Busquet

Director del Museu del Cinema de Girona

Llicenciat en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona. Des del 1995 treballa per a la Fundació Museu del Cinema, primer catalogant la Col·lecció Tomàs Mallol (1995-1997) i posteriorment planificant i organitzant el Museu del Cinema (1997-1998). Des del 1998 és el director d’aquest museu. Des del 1999 és el coordinador del "Seminari internacional sobre història i orígens del cinema", que organitza el Museu del Cinema i la Universitat de Girona cada dos anys. És autor dels llibres Guia del Museu del Cinema i El cinema. Història d’una fascinació. Ha estat el comissari de diverses exposicions temporals sobre cinema i precinema.

Cinta Pujal Carabantes

Responsable dels fons audiovisuals de l’Arxiu Nacional d’Andorra

Formació universitària en Antropologia Cultural, màster en Gestió Cultural, màster en Arxius i Gestió de Documents i postgrau en Documents Sonors i Audiovisuals impartit pel Col·legi de Bibliotecaris i Documentalistes de Catalunya. També té formació en drets d’autor i propietat intel·lectual, sobre l’accés a la documentació i en la llei de transparència i accés a la informació. Ha participat en diferents associacions especialitzades com l’Observatori d’Arxius i Televisions Locals, l’Associació d’Arxivers de Catalunya, Cinema Rescat, el Consell Internacional d’Arxius (ICA) o l’Associació Internacional d’Arxius del So i Audiovisuals (IASA) i ha format part del Consell Assessor del Patrimoni Cultural d’Andorra, la Comissió d’Avaluació i Accés Documental d’Andorra i de la CNATD de Catalunya com a membre de l’OPATVL. La seva carrera professional s’ha centrat fonamentalment en l’impuls i la coordinació de la secció d’audiovisuals de l’ANA com a part integrant del Patrimoni Cultural d’Andorra.

Pau Saavedra Bendito

Tècnic d'arxius audiovisuals del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l'Ajuntament de Girona

És llicenciat en Història de l’Art per la Universitat de Girona i llicenciat en Documentació per la Universitat Oberta de Catalunya. Des de l’any 2001 treballa com a tècnic d’arxiu al Centre de Recerca i  Difusió de la Imatge de l’Ajuntament de Girona, especialitzat en documents audiovisuals. En el seu àmbit professional és autor del llibre Los documentos audiovisuales. Qué son y cómo se tratan (Trea, 2011) així com de diversos articles. És professor a l’Escola Superior d’Arxivística i Gestió de Documents on imparteix classes sobre el tractament dels documents audiovisuals en els arxius.

Ramon Sunyer Oller

Bibliotecari de la Unitat de Sonors i Audiovisuals de la Biblioteca de Catalunya

Treballa a la Unitat de Sonors i Audiovisuals de la Biblioteca de Catalunya des del 1995. En l’àmbit de la documentació ha treballat a la Fonoteca de Catalunya per a la catalogació de 3.000 vídeos de Dipòsit Legal (1994), a la Discoteca i Fonoteca de Ràdio Nacional d’Espanya a Catalunya (Ràdio-4), on va exercir de cap de l’Arxiu Sonor (1986-1993) i al Centre d’Informació i Documentació Internacionals a Barcelona (CIDOB) (1981-1987).

Miquel Térmens Graells

Degà de la Facultat d'Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona

És doctor en Documentació, llicenciat en Història i diplomat en Biblioteconomia i Documentació. Professor titular del departament de Biblioteconomia, Documentació i  Comunicació Audiovisual de la Universitat de Barcelona.  Actualment és Degà de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisual de la Universitat de Barcelona. Amb anterioritat ha estat coordinador del Màster en Humanitats Digitals de la UB, coordinador del Màster de Gestió de Continguts Digitals, de la UB-UPF, i Cap d’estudis de la Llicenciatura en Documentació de la UB. Està especialitzat en preservació digital, en gestió de projectes de digitalització i en gestió tècnica de biblioteques digitals. També col·labora amb empreses i altres institucions com a consultor en aquests àmbits.

Margarida Ullate i Estanyol

Directora de la Unitat de Sonors i Audiovisuals de la Biblioteca de Catalunya

És directora  de la Unitat de Sonors i Audiovisuals de la Biblioteca de Catalunya des del 1996. Prèviament, havia exercit de bibliotecària a la Biblioteca Bergnes de las Casas i a l’Arxiu del Gran Teatre del Liceu. El 1994 fou contractada per la Cambridge University Library per inventariar el fons personal del compositor Robert Gerhard. Ha estudiat el grau professional de piano a l’Acadèmia Marshall i és llicenciada en Documentació per la Univeristat de Barcelona. El 2006 va cursar el postgrau en “Gestió d’Empreses en la Indústria de la Música” a la Universitat Pompeu Fabra. És membre de l’Asociación Española de Documentación Musical (AEDOM) i de la International Association of Sound and Audiovisual Archives (IASA).

Oriol Vicente i Campos

Coordinador de la Comunitat Orientada al Repte Estratègic (CORE) en Patrimoni Cultural de la UABCei

Especialista en Patrimoni Cultural. Arqueòleg, llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha participat en diversos projectes orientats a la recerca i la difusió de patrimoni arqueològic al llarg del Mediterrani, des de la seva vessant en la gestió documental i l'aplicació de les TIC en la recerca.
Actualment és el coordinador de la Comunitat de Recerca Estratègica (CORE) en Patrimoni Cultural de la UABCei, un clúster de recerca, innovació i transferència en patrimoni cultural i indústries creatives que aglutina més de quaranta grups i centres de recerca de la UAB i de la seva esfera. El clúster ha estat impulsat per la Unitat de Desenvolupament Estratègic dels Vicerectorats de Recerca i de Transferència, d'Innovació i Projectes Estratègics. En l’àmbit local, ha estat director del Centre d'Estudis de Castellar del Vallès-Arxiu Històric i coordina la revista Plaça Vella.

David Walsh

Coordinador del programa de formació i sensibilització de la FIAF i assessor de Preservació Digital al Imperial War Museum, Regne Unit

Expert en tecnologia d’arxius fílmics. Especialitzat en l’ús de la tecnologia digital en el context museístic, especialment en arxius de cinema i vídeo. Des de 1975 treballa al Imperial War Museum (IWM) on va emprendre un projecte per estudiar la descomposició de la pel·lícula de nitrat de cel·lulosa; actualment és el cap de preservació d’aquesta institució. És també coordinador de formació de la Fédération Internationale des Archives du Film (FIAF).